O tom, čo všetko je žena schopná urobiť pre lásku, rozpráva hra, ktorú v slovenskej premiére ponúkne Divadlo J. G. Tajovského vo Zvolene. Je to strhujúci pohľad na ženskú hrdinku vybičovanú do krajnosti, ktorá inšpirovala už Euripida. Jeho Medea zaujala aj najznámejšieho francúzskeho dramatika Jeana Anouilha, ktorý starogrécku báj spracoval pohľadom dramatika 20. storočia. „V antike bola Medea ženou z budúcnosti, pretože je to neuveriteľne moderná žena. Tento text som nepoznal a nedokážem pochopiť, ako je možné, že čakal šesťdesiat rokov na slovenský preklad. Je to úžasný pocit, keď po množstve brakov dostanem do rúk takýto text,“ povedal režisér hry Michal Náhlík. Ťažisko hry tvoria silné dialógy o láske a jej strácaní, o vnímaní zla, o vášni i nenávisti, o ženskej sile, o smrti, o možnostiach a nemožnostiach odpustenia. Je to zároveň pohľad na ľudské postoje v hraničných životných situáciách. „Zúfalé ženy robia zúfalé veci. A Medea nie je výnimkou,“ doplnil režisér, ktorý sa do zvolenského divadla vracia po piatich rokoch. Predtým tu s tými istými hercami pripravil jednu z najhranejších dramatických inscenácií Smrť v ružovom o živote francúzskej šansoniérky Edith Piaf. „Po úspechu ‚Piafky‘, ako sme si hru pracovne nazvali, sme sa s hercami dohodli, že sa pri podobnom komornom projekte musíme ešte stretnúť. Napokon sme takmer ten istý realizačný tím a rovnaká je aj téma, slávna žena,“ skonštatoval režisér. „Herci sa za ten čas herecky vyvinuli, sú zrelší, a keďže sa poznáme, viem, čo môžem od nich očakávať. Chcem ich však dostať do polohy, v ktorej som ich ešte nevidel, a ani diváci zvolenského divadla.“ Postavu Medey zveril Náhlík Vladene Škorvagovej, ktorá brilantne zvládla aj rolu Edith Piaf. V hre sa tiež predstaví Dana Karolová, Rado Kuric a Ondřej Daniš.
Dramatickú tému majú odľahčiť songy Miloslava Kráľa na texty Martina Sarvaša. Výtvarníčka Lenka Kadlečíková vytvorila modernú scénu s modernými kostýmami. Tvorcovia reálie preniesli do súčasnosti, čím chceli podčiarknuť nadčasovosť témy. „Ponúkame divákovi silný titul. Možno je skôr pre náročnejšieho diváka, ktorý je ochotný pripustiť si niektoré otázky, je ochotný rozmýšľať nad súvislosťami. Ponúkame živelnú hru s vynikajúcimi hereckými výkonmi, hudbou a silným scénografickým efektom,“ doplnila dramaturgička divadla Uršuľa Ferenčuková, ktorá text objavila a ponúkla divadlu na spracovanie. Hrať sa bude v divadelnom štúdiu, pretože Náhlík malé štúdiové formy miluje, podľa neho v nich najviac vyniknú herecké výkony. Premiéru hry uvedie činohra 23. februára.
Povedali o hre:
Vladena Škorvagová: „Je to náročná postava, ťažko sa skúša. Je náročná na fyzické sily a vyčerpáva aj psychiku. Určite však bude patriť medzi postavy, ktoré si zapamätám navždy,“ uviedla predstaviteľka Medey. „Ak mi je táto žena v niečom blízka, tak možno v tom, že hrozne túži,“ dodala trojnásobná víťazka diváckej ankety o „naj“ zvolenskú herečku.
Michal Náhlík: „Zišli sme sa zvláštny spolok deštrukčných ľudí, možno aj preto je nám táto téma blízka. Je to ten istý tím, ktorý pracoval aj na ‚Piafke‘, nový je akurát Ondřej Daniš,“ poznamenal s úsmevom režisér Michal Náhlík.
Pre zvyšok sezóny zvolili ľahší tón
Do konca sezóny uvedie zvolenská činohra ešte dve slovenské premiéry. V apríli v réžii Michala Spišáka to bude komédia súčasného španielskeho dramatika Santiaga Moncadu Už ti nikdy nenaletím, ktorá prinesie pohľad do netradičného manželského trojuholníka. Vladimír Rohoň, ktorý v komédii stvárni 60-ročného bonvivána Josema, oslávi touto postavou šesťdesiatku. Prvé uvedenie na Slovensku si zapíše aj romantická mušketierska komédia Theophila Gautiera Kapitán Fracasse. Hru činohra pripravuje špeciálne pre zámocké nádvorie; 8. júna týmto titulom otvorí 34. zámocké hry zvolenské. Kapitán Fracasse je román z roku 1863, podľa ktorého vznikol rovnomenný francúzsky film. Režisérskej taktovky sa zhostí český režisér Gustáv Skála. Starší návštevníci festivalu si ho môžu pamätať zo zámockej inscenácie Alžbeta Báthoryčka, ktorú predstavil pred pätnástimi rokmi.
Ľuba MOJŽIŠOVÁ