Krupina – Do boja za vyriešenie jedného z najpálčivejších problémov mesta Krupina, vybudovania rýchlostnej cesty R3 a s ňou spojeného obchvatu mesta, sa pustil primátor Radoslav Vazan hneď po nástupe do svojej funkcie. Realizácia zámeru by mala Krupinčanom priniesť nielen väčšiu bezpečnosť znížením dopravy v centre mesta, ale aj príliv nových investorov. Prospech z neho by mali aj ďalšie mestá a obce stredného Slovenska. „Pre náš kraj má výstavba R3-ky, ktorá by spájala Trstenú cez Banskú Bystricu, Zvolen, Krupinu a Šahy s Budapešťou, veľký význam. Pokiaľ mám informácie, maďarská strana buduje diaľnicu smerom na Šahy, čiže R3 by mala ísť na našom území práve spomínaným smerom. Je tiež dôležité, aby sa vo Zvolene neodklonila na Žiar nad Hronom, lebo Zvolen aj Banská Bystrica by zostali od severu odrezané,“ vysvetľuje zámery primátor. Vo štvrtok 8. marca sa v tejto súvislosti stretol aj s ministrom dopravy pôšt a telekomunikácií Ľubomírom Vážnym. Ešte pred stretnutím nám povedal, že s ním plánuje hovoriť o dvoch základných témach – aby trasa diaľnice R3 bola stanovená ako hlavná, nielen ako alternatíva, a o obnovení vlakového spojenia Krupiny s Dudincami, ktoré chýba a obyvatelia sa ho dožadujú. Ako stretnutie dopadlo? „Dohodli sme sa na ďalšom rokovaní aj za prítomnosti primátorov Zvolena a Banskej Bystrice. Prezentoval som mu naše stanovisko a žiadosť o prehodnotenie, či aktualizáciu národného programu výstavby diaľnic v tom zmysle, aby smerovanie R3 bolo presunuté na trasu spájajúcu Varšavu s Budapešťou cez Ružomberok Banskú Bystricu, Zvolen, Krupinu a Šahy. Zatiaľ som prísľub nedostal, je to otázka na vládu. S primátormi Zvolena a Banskej Bystrice sa budeme snažiť vytvoriť tlak, aby komunikácia R3 smerovala našim územím, ktoré je najkratšie a teda výstavba diaľnice bude najefektívnejšia. Nechceme, aby Banskobystrický kraj zostal odrezaný od infraštruktúry aj od investícií. Nádej tu je,“ hovorí primátor Krupiny. Magistrát mesta plánuje v čo najkratšom čase začať prípravy na budovanie diaľnice a obchvatu mesta. Tie budú v prvom rade pozostávať z výkupu pozemkov a prípravy projektovej dokumentácie. Podľa odhadov R. Vazana začiatok prekládky komunikácie vidí okolo roku 2010. Obchvat by mal mesto obchádzať západnou stranou. „Veľmi ho potrebujeme, pretože hlavná cesta v súčasnosti prechádza centrom mesta. Je to úsek častých kolízií medzi vodičmi, ale aj vodičmi a chodcami. Pretože narastá kamiónová aj osobná doprava, z hľadiska mesta je neúnosné, aby sa situácia predlžovala,“ dodáva R. Vazan.
(schv)