ník. Minulý štvrtok privítala súťažné družstvá Kaľamárka nad Detvou. „Oslovili sme asi 25 škôl z regiónu, zúčastnilo sa 14,“ povedal nám riaditeľ Správy CHKO Poľana Roman Bies. Okrem jej pracovníkov sa na organizovaní podieľalo Karpatské ochranárske združenie altruistov (KOZA) Zvolen i mesto Zvolen.
Súťaž Spoznaj a chráň je súťažou regionálnou, víťaz nepostupuje nikde. „Spoznaj a chráň nadviazalo na súťaž Hypericum, súťaž, ktorá prebiehala v minulosti. Tá však bola celoslovenská,“ dodal riaditeľ R. Bies.
Problémy s učivom pre ôsmakov
„Najťažšie bolo prvé stanovište. Dávali dosť ťažké otázky,“ povedal Lukáš Bihary z III. ZŠ vo Zvolene. Jeho družstvo sme stretli chvíľu po tom, ako zvládlo aj posledné z piatich stanovíšť. „Nevedeli sme, ktoré osady sú na území CHKO Poľana,“ spomenul si na jednu z tých ťažších otázok. Nezačali najlepšie, stratili osem z dvadsiatich štyroch bodov. Dva stratené body ich mrzeli pri rastlinách i živočíchoch, o ďalšie tri prišli pri horninách. „Mali sme nevýhodu v tom, že to je už ôsmacké učivo a my sme šiestaci. Jeden je dokonca piatak,“ zdôvodňoval stratu Lukáš. Potom rýchlo spočítali všetky získané body a vyšlo im číslo 110. V družstve zavládla spokojnosť. Veď keď štartovali, niektoré školy už boli v cieli a mali podstatne menej bodov. Ako sa žiaci z III. ZŠ vo Zvolene pripravovali? „Urobila som im prezentáciu, z ktorej sa učili,“ vysvetlila učiteľka prírodovedy Margaréta Schabjuková. Podľa nej sa v príprave dotkli aj ôsmackého učiva. Je však rozdiel, keď sa to žiak učí na vyučovaní a iné, keď si to len tak pozrie v príprave na súťaž.
Pomýlili sa pri jašterici a hrdličke
Na prvom stanovišti mali najväčšie problémy i žiaci z I. ZŠ vo Zvolene. Problémy im vraj robili národné parky a chránené krajinné oblasti. „Najlepšie boli živočíchy, tam sme získali najviac bodov,“ vysvetlil nám Michal Korčok. Napriek tomu i na tomto stanovišti prišli o dva body. „Nie žeby sme nevedeli správnu odpoveď, len sme sa pomýlili pri jašterici a hrdličke,“ dodala Elena Sliacka. „Máme 103 tri bodov, to stačí. Poslední nie sme,“ spokojne dodal Michal. Posledné stanovište, ktoré ešte mohlo zamiešať priebežné umiestnenie, bola „neživá príroda“. „Je pravda, že v niektorých družstvách sú piataci a šiestaci, ktorí geológiu ešte nemali. To už bolo na škole, aké družstvo postavili,“ vysvetlila Vladimíra Fabriciusová zo Správy CHKO Poľana, ktorá mala posledné stanovište na starosti. Napokon okruhy otázok dostali školy dopredu. Napriek tomu bola s úrovňou vedomostí žiakov spokojná.
Už pred príchodom posledného družstva do cieľa bolo jasné, že bude potrebný takzvaný rozstrel. V ňom sa stretli III. ZŠ Zvolen a ZŠ J. J. Thurzu v Detve, ktoré získali zhodne 110 bodov. Nakoniec boli úspešnejší Detvania a získali druhé miesto, kým Zvolenčania sa museli uspokojiť s tretím. S náskokom desiatich bodov vyhrala súťaž ZŠ zo Školskej ulice v Hriňovej.