Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Aj toto zažil: tridsaťdva schodov zdolal „na zadku“

Na svete je veľa miest, kde sa obyčajný človek nikdy nedostane. Väčšinou sú to preňho ďaleké, často finančne nedostupné miesta. Tie zvyčajne zostanú len snom. Sú však ľudia, ktorí sa nedostanú na veľa miest ani v meste, v ktorom žijú. Nie pre finančnú ned

Ľuďom odkázaným na invalidný vozík nie je dostupná väčšina budov v meste. Bývalý režim na nich nemyslel. Architekti tej doby zabudli, že aj invalidi sa potrebujú dostať na úrady, do obchodov, k lekárovi, nehovoriac o divadlách či iných kultúrnych a športových stánkoch. No nielen takmer všadeprítomné schody sú pre nich prekážkou, problém im robia napríklad aj obyčajné, nepatrné obrubníky. Pri vzostupe dopravnej nehodovosti na slovenských cestách, ale aj po rôznych úrazoch, sa pritom počty vozičkárov znásobujú.
Štefan Malatinec si na invalidný vozík začal zvykať ešte ako mladý muž. Mal ešte len dvadsaťpäť rokov... Stalo sa to na hriňovských lazoch, kde začal stavať rodinný dom. Lešenie naňho spadlo tak nešťastne, že skončil so zlomenou chrbticou. A s ochrnutými nohami. Dom už nedokončil. „Neskôr sa mi pošťastilo kúpiť malý rodinný domček vo Zvolene pri Bučine. Bolo to dobré bývanie... Mal som tam dielňu, garáž, záhradu, no keď tam stavali elektráreň, musel som odtiaľ odísť.“ Vtedajší mestský národný výbor, bolo to v roku 1985, mu ako náhradné bývanie pridelil byt na novom zvolenskom sídlisku Tepličky. Na druhom poschodí paneláku. „Povedali mi: Buď tento byt prijmete, alebo si budete riešiť bytovú problematiku sám. Pritom aj vtedy zákon hovoril, že bývanie pre zdravotne ťažko postihnutých musí byť adekvátne, vyhovujúce, no čo som zmohol?“ hovorí. „Keď nejde výťah, a v minulosti sa to stávalo dosť často, musím tridsaťdva schodov zdolať na zadku. Niekto mi musí držať nohy a ja sa na schody prehupnem rukami. Keď vyjdem hore, som taký unavený, že zostanem ležať na chodbe, kým si oddýchnem. A kedysi sa výťah kazil každú chvíľu. Prišli ho opraviť, pustili ho a po chvíli znova nešiel. Boli to ťažké časy,“ spomína.
Pred niekoľkými rokmi sa snažili vybaviť na „sadke“ autobus s plošinou. Nepochodili, neboli naň peniaze. Problém dopravy vyriešil niektorým vozičkárom takzvaný sociálny taxík, prepravná služba, ktorú poskytuje mesto. No tých bariér v ich živote zostáva naďalej veľa. „Navrhol som, keď menili dlažbu na námestí, aby ju nekládli rovno, ale aby ju pred obchodmi položili šikmo, aby sme aj my, vozičkári, mohli bez problémov vojsť do obchodu. To je pre nás najhoršie, keď musíme prosiť o pomoc. Keď nás niekto musí niekam vykladať alebo z niekadiaľ skladať. Bol som si kúpiť nové gumy na kolesá vozíka a aj tam som musel prosiť o pomoc. A pritom stačí tak málo... Keď sa mi na môj list z mestského úradu dlho neozývali, zatelefonoval som tam. Potom mi odpísali. Argumentovali, že budovy na námestí sú vo vlastníctve rôznych súkromných osôb a mesto im nemôže prikázať zriadenie bezbariérového vstupu. Že požiadavku mám smerovať na vlastníkov týchto budov. A že nejde o rekonštrukciu, ale iba o opravu reklamovanej dlažby, takže žiadne zmeny pri kladení dlažby robiť nemôžu. Nežiadal som žiadne veľké zmeny, chcel som zošikmiť plochu iba pri niektorých menších, nanajvýš 20-centimetrových schodíkoch. Keby to boli urobili, obchodníci by ten bezbariérový vstup určite doriešili, no hádam ich nebudem predsa všetkých obchádzať ja,“ hovorí rozčarovane. Vďaka nemu sa môžu vozičkári dostať do obchodu s potravinami na Tulskej ulici, vďaka nemu si mohli ponechať plátenné garáže, veď kto by im v zime ráno zoškrabal z auta sneh a námrazu? „Keď obchod prerábali, tiež pred vstupom začali robiť schodík. Zašiel som tam, že či sa to nedá bez schodíka. Opýtali sa vedenia, a keďže to nemalo námietky, z dlaždíc vytvorili oblúk, takže problém dostať sa do obchodu nemajú ani mamičky s kočíkmi, ani vozičkári. Keď sa prerábalo parkovisko na Tulskej ulici, automaticky pri priechode pre chodcov urobili obrubník, no ten je pre mnohých vozičkárov veľkou prekážkou. Oslovil som ich, či by nemohli na ten kúsok obrubník vynechať. Vynechali. To isté urobili pri výstavbe bezbariérovej bytovky na tomto sídlisku. Bola určená pre vozičkárov a stavbári parkovisko olemovali obrubníkom. Zrušili ho až na môj podnet, a to som sa tam bol pozrieť len náhodou. Ja mám zdravé, silné ruky, ja ten obrubník zvládnem, no mnohí vozičkári nie a kvôli tomu ani nevychádzajú von. Na tomto sídlisku je takých asi dvadsať. Ak má niekto slabšie ruky, prípadne má zdravotný postih aj na rukách, tak nezdolá ani 15-centimetrový obrubník.“ Štefan Malatinec navrhol mestskému úradu, aby pri niektorých priechodoch pre chodcov obrubníky zlikvidovali. Aby sprístupnili bezproblémový prejazd ľuďom žijúcim na dvoch kolesách. „Aj sa sem prišli pozrieť, ale nič z toho nebolo. Vraj na to treba projekty. Treba len ľudí, napríklad na aktivačné práce, dať im krompáč, kladivo, obrubník zoťať a povrch zošikmiť asfaltom. Na to ho veľa nespotrebujú. Načo projekty, zdravý sedliacky rozum na to stačí,“ poznamená. Obrubníky síce prekoná bez problémov, invalidný vozík je však krehký, už neraz takto na ňom zlomil koleso. „Vozík, čo som mal predtým, ten už sa nedal ani zvariť. A oprava je drahá, vyjde 6- aj 7-tisíc korún,“ ozrejmuje. Nežiadal vyriešiť všetky priechody pre chodcov na tomto sídlisku, len niektoré, aby sa ľudia odkázaní na invalidný vozík tiež mohli „prejsť“ po sídlisku, potešiť sa zo slnka, zo života... Aby nemuseli nikoho prosiť o pomoc, ak sa chcú dostať do obchodu, k lekárovi či do kostola.


Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 715
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 931
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 724
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 842

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 708
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 297
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 338
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 052
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 954
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 979
  8. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 2 075
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Gynekológia v Detve prijíma nové pacientky.


2 h
Cestu aj chodník popri nemocnici uzatvorili.

Budova je havarijnom stave.


TASR 6 h
Nová mestská turistická ubytovňa.

Ubytovňa má kapacitu 18 lôžok.


MOJ 13 h
Dobronivčania prehrali v Sásovej - ilustračné foto

Všetko podstatné na jednom mieste od IV. ligy po II. triedu. Nechýba ani regionálna jedenástka kola a osobnosť I. triedy.


3. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  3. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 708
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 297
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 338
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 052
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 954
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 979
  8. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 2 075
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu