Zažili aj rarity
V Klube združenia slovenských spotrebiteľov regiónu Zvolen na obvodnom úrade nájdete Máriu Kvakovú a Máriu Štefánekovú. Zažili i úsmevné momenty. Istého rána zavolal z pohostinstva pán, že popíja poldecák za poldecákom a nič - lievajú mu vodu. Bol pod parou, do večera promile nabralo grády, telefonáty na intenzite. Žiadal okamžitú kontrolu! Keď sa vyspal z opice, viac sa neozval. Istý podnikateľ žiadal informáciu, ktorý drvič konárov je najlepší a najvýhodnejší. Združenie má však iné poslanie - riešenie reklamácií. Reklamovať sa dá všeličo, aj pohľad na vlastnú vizáž po ostrihaní v kaderníctve, ak dotyčnej dáme neladil s výsledkom.Posúdenie znalcom
Ak predávajúci reklamáciu neuzná do troch dní, na vlastné náklady musí výrobok zaslať na expertízu. Požadujte reklamačný list a odpoveď, ako postupoval – aj s dokladmi. Do tridsiatich dní musí byť verdikt jasný. Odborné posúdenie robí súdny znalec, akreditovaná skúšobňa, verdikt potvrdený „okrúhlou pečiatkou“. Reklamáciu môžete uplatniť u predajcu, v servisnej sieti, má to byť uvedené v záručnom liste.Podľa slov pani Kvakovej je záruka aj na šatstvo, ktoré sa náročnejšie udržiava, trebárs na drahý kabát s chemickým čistením. Vraj ste urobili chybu pri čistení vy? Musia to dokázať – hoci odbornou expertízou. „Ak je predávajúci neústretový, obráťte sa na nás alebo na Slovenskú obchodnú inšpekciu“, dodávajú pracovníčky združenia.
Pri obuvi či elektrospotrebičoch vyžadujte návod na použitie a ošetrovanie. „Najlepšie je, ak je záručný list súčasťou návodu na obsluhu. Doklady si pýtajte, aj si ich preštudujte. Niektorí obchodníci píšu na doklady nezmysly, zákon však hovorí jasne a obísť sa nedá. Že nemáte na reklamáciu nárok? Pri zodpovednosti za chyby tiež platí Občiansky zákonník, kde je uvedené, čo sú chyby výrobku a ktoré možno uznať. Záručný list a reklamačný poriadok musia zodpovedať Zákonu o ochrane spotrebiteľa a Občianskemu zákonníku.
Predavača musíte spoznať
Nie je tu nik kompetentný – dozvieme sa v predajni. Porušenie zákona! Niekto musí sťažnosť vybaviť. Do troch dní sa v predajni zastavte, či reklamáciu uznali alebo nie. Pokiaľ by ste sa do tridsiatich dní nedočkali vybavenia problému, na 31. deň máte nárok na zrušenie kúpnej zmluvy.Reklamáciu môžu riešiť výmenou, aj opravou. Všímajte si Reklamačný poriadok, musí byť v predajni na viditeľnom mieste. Predavači sú identifikovateľní spoločnými rovnošatami alebo visačkou, opak je porušením zákona. V záručnej dobre vraj môžete reklamovať akékoľvek poškodenie, aj mechanické odretie kože.
„Top“ rebríček
V reklamáciách vedie športová obuv, najmä značková, aj drahšie topánky. Väčšinou zákazníka vypoďkali s tým, že obuv nesprávne opral, zle ošetroval, sušil na radiátore... Musia prevziať aj takúto reklamáciu. Značkové tenisky našej čitateľky po vypláchaní vo vlažnej vode prišli o farbu. Reklamácia neuspela, vraj im pranie uškodilo. Nový zákon dáva viac možnosti, aby ste trvali na svojom. Požadujte – reklamačný list, vyjadrenie do troch dní, do tridsiatich riešenie.Dokonca topánky s hladkou podrážkou možno reklamovať – aj ako nebezpečný výrobok pri prudkom šmýkaní sa. Medzi nebezpečné a často reklamované patria i hračky, najmä z Číny či Tajwanu.
Prím v skúšaní nervov zákazníkov majú aj plastové okná. Pri kúpe – prízvukuje Mária Kvaková – trvajte na uzatvorení Zmluvy o dielo. Ak príde súdny spor, budete ju potrebovať.
Na priemyselný tovar je záruka 24 mesiacov, na potravinách je uvedená. Stavebníctvo je istou výnimkou. Záručná doba je 18 mesiacov, predávajúci sľubujú aj vyššiu. Preštudujte si zmluvu, na čo sa záruka vzťahuje, požadujte detailný rozpis záruky. Notebooky sú, podľa Márie Kvakovej, špecifickým tovarom s dvojakou dobou záruky pre fyzické a právnické osoby. „Pán si kúpil šesťdesiattisícový notebook, sťažoval sa, že má len ročnú záruku. Neinformoval sa, akú záruku by mal ako fyzická a ako právnická osoba. Riešime problémy s mobilmi, internetom, ale aj tu sú predajcovia povinní dodržať zákon a do troch dní oznámiť, či reklamáciu uznali a ako budú ďalej postupovať.“
Pracovníčky Združenia spotrebiteľov prízvukujú: výrobok musí byť dobrej kvality a dať sa dobre užívať. Ak vám odídu pätníky na topánkach v záruke, topánky nosiť nemôžete. Máte právo na reklamáciu.
Nový zákon už priniesol výsledky. Pri reklamácii zlatého náramku za deväť tisíc obchodníčka tvrdila, že má zlato v poriadku. Po pochopení zákona radšej vrátila peniaze za výrobok, akoby ho bola posielala na odborné posúdenie do skúšobne.
Pozor si máme dávať všetci. Na bločky, záručné listy, obsah zmlúv... A poznať svoje práva. Trvajme na tom.