ZVOLEN. Pätnásťročný deviatak Norbert, ktorý je žiakom Špeciálnej základnej školy vo Zvolene, prišiel na vyučovanie v tomto školskom roku len prvé dva týždne v septembri. Potom sa už v škole neukázal. Len za prvý polrok tak nazbieral 660 neospravedlnených vyučovacích hodín.
Hoci je najvypuklejším príkladom záškoláctva na tejto škole, ani ostatní jeho spolužiaci si s dochádzkou nerobia ťažkú hlavu. „Záškoláctvo má stúpajúcu tendenciu,“ hovorí riaditeľka Anna Kútna a k tomuto tvrdeniu pridáva aj argumenty: „Máme 120 žiakov, ktorí spoločne za prvý polrok vymeškali 17 366 vyučovacích hodín. Z toho 15 399 bolo ospravedlnených a takmer dvetisíc neospravedlnených. Mesačne bez ospravedlnenia vy-meškajú naši žiaci takmer štyristo hodín.“ Podľa jej slov fakt, že v špeciálnej škole žiaci blicujú najviac, vyplýva hlavne z toho, že vyše osemdesiat percent z nich sú rómske deti a päťdesiatosem žiakov pochádza z lokality pod Pustým hradom, kde žijú prevažne sociálne slabšie rodiny. Aj Norbert pochádza z neúplnej rodiny, pričom jeho matka je alkoholička a so školou nespolupracuje. „V jeho prípade sme využili všetky legislatívne opatrenia, ale neúspešne,“ hovorí riaditeľka školy.
V prípadoch, keď má žiak v mesiaci 15 a viac neospravedlnených vyučovacích hodín, podáva škola návrh na odobratie rodinných prídavkov. V skutočnosti nejde o úplne odobratie, ale len o určenie osobitného príjemcu, ktorým sa stáva mestský úrad - odbor soc. vecí, ktorý využije peniaze na nákup potrebných vecí pre dieťa. Táto forma takzvaného postihu rodičov je preto neúčinná a neprináša zlepšenie školskej dochádzky. Prispieva k tomu aj rozšírená právomoc rodičov, ktorí môžu svojmu potomkovi ospravedlniť neúčasť v škole až počas piatich dní, a to z akéhokoľvek dôvodu. Mnohí to preto využívajú aj na zakrytie záškoláctva svojho dieťaťa. Potvrdzuje to aj skúsenosť riaditeľov škôl, ktorí tvradia, že žiaci donesú od rodičov ospravedlnenky veľakrát aj dodatočne.
„Záškoláctvo je veľmi výrazné hlavne na druhom stupni, teda u žiakov siedmeho až deviateho ročníka, ktorí sú ochotní urobiť alebo vymyslieť si čokoľvek, len aby sa vyhli vyučovaniu. Vymeškané hodiny žiakov prvého stupňa by som nedávala za vinu deťom, ale skôr ich rodičom. Malé deti sa do školy tešia, ale napríklad ich rodičia ráno nezobudia a do školy v ten deň neprídu,“ hovorí Anna Kútna.
Záškoláctvo však nie je len doménou rómskych detí, alebo žiakov žijúcich v sociálne slabých rodinách. Podľa údajov odboru školstva Mestského úradu vo Zvolene, žiaci navštevujúci šesť základných škôl v jeho pôsobnosti vymeškajú za školský rok viac ako 337 tisíc hodín. Z toho takmer 5 tisíc je neospravedlnených. „Príčiny záškoláctva vidíme hlavne v nezáujme žiakov o niektorý predmet alebo celkovo o vzdelávanie a v nedostatku motivácie,“ hovorí Miriam Rašnerová, poverená vedením odboru.
Autor: J. SCHVARZBACHEROVÁ