Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky
CESTNÉMU OKRUHU MAJÚ PADNÚŤ ZA OBEŤ DOMY

Architekt Peter Kašša: Iné riešenie nie je možné

Zmeny, nech sa týkajú čohokoľvek, majú vždy svojich zástancov aj odporcov. Územný plán, ktorý rieši, ako má v budúcnosti vyzerať centrum Zvolena, nie je výnimkou. Radikálnou zmenou má totiž prejsť časť Hviezdoslavovej ulice a časť Bystrického radu. Niekto

Kadiaľ má viesť vnútorný dopravný okruh mesta?

- Vnútorný okruh je navrhnutý ako obojsmerný. V súčasnosti sú tieto ulice jednosmerné, čo znásobuje jazdy v meste. Štefánikova a Moyzesova boli doteraz jednosmerné od severu na juh, Kozačekova a Bystrický rad z juhu na sever. Vybudovanie okruhu navrhujeme na etapy. Prioritou je vybudovať južnú časť dopravného okruhu, to znamená premiestniť Masarykovu ulicu medzi železničnú trať a zámok, čím sa podarí odstrániť najväčší kolízny dopravný bod - križovatku pod zámkom, na ktorej sa už v súčasnosti tvoria dopravné zápchy. Frekventovaná Masarykova ulica navyše oddeľuje návršie zámku od námestia, ktoré je pešou zónou. Druhým krokom je dobudovanie komunikácie do Hlbín, do územia pod nadjazdom. Tam spracovateľ plánu navrhuje aj záchytné parkovisko a priestor pre novú výstavbu. Tá sa v tomto priestore doteraz nerozvíjala, pretože chýbalo dopravné napojenie. Súčasťou prvej a druhej etapy je vybudovanie kruhovej križovatky v ústí ulíc Jesenského, Masarykovej a Jiskrovej. Kruhová križovatka by mala zabrániť ranným a popoludňajším zápcham, ktoré sa tvoria na Masarykovej medzi oboma križovatkami pod zámkom. Treťou etapou je okruh cez Bystrický rad a po ňom vybudovanie mimoúrovňového križovania so železnicou na Kuzmányho nábrežím, aby sanitky záchrannej služby nemuseli čakať pred rampami. Celý tento územný plán je však výhľadový na obdobie dvadsiatich rokov, preto v ňom navrhujeme aj stavby, na realizáciu ktorých mesto v súčasnosti peniaze nemá. Už dopredu však musí mať jasnú predstavu, ako a kadiaľ chce v budúcnosti dopravu viesť, aby tomu prispôsobilo rozvoj dotknutej mestskej časti. Vnútorný dopravný okruh je nevyhnutý, už teraz na jedného obyvateľa Zvolena pripadá viac áut ako je slovenský priemer.

Skryť Vypnúť reklamu

Môžete byť konkrétnejší?

- Podľa posledného dopravného prieskumu v roku 2000 bolo evidovaných vo Zvolene 13 800 osobných áut a dodávok. Na tisíc obyvateľov tak pripadlo 310 áut. Jedno auto na 3,2 obyvateľa. Tento výsledok bol vtedy vyšší od slovenského priemeru o 25 percent.

Obojsmerná komunikácia na Bystrickom rade si vyžiada asanáciu niekoľkých budov.V akom rozsahu?

- Celú zástavbu od Hviezdoslavovej až po Ulicu V. P. Tótha, t. j. od Robotníckeho domu až po križovatku s nemocnicou. Bytoviek na Bystrickom rade sa už netýka. Samozrejme, budovy nemôžeme zabrať násilným spôsobom. Keďže pôjde o verejno-prospešnú stavbu, bude možné na ňu uplatniť inštitút vyvlastnenia. Podľa platnej legislatívy môžeme odkúpiť objekty aj pozemky za trhovú cenu na základe znaleckého posudku, alebo sa dohodnúť s vlastníkmi, že im vybudujeme náhradnú adekvátnu výstavbu povedzme v lokalite Hlbiny, čo bude o 500 metrov južnejšie, ale stále v centre mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí poslanci aj obyvatelia si myslia, že mesto by si nemalo búrať takú historickú budovu, akou je Robotnícky dom na Bystrickom rade.

- Dom nie je kultúrnou pamiatkou, je však pravdou, že architektonicky patrí k hodnotnejším budovám a ľudia k nej majú vzťah. Teraz vytvára nárožie Hviezdoslavovej ulice a Bystrického radu. Keď nárožie posunieme západným smerom o pár metrov bližšie k námestiu, podobná stavba s podobnou kubatúrou aj s podobným architektonickým riešením sa dá postaviť aj po rozšírení týchto ulíc. Viem si predstaviť aj úplnú alebo čiastočnú repliku Robotníckeho domu na posunutom nároží.

Železničná stanica má byť presťahovaná o 150 metrov bližšie k mestu. Kto bude prestavbu financovať?

- Financovanie dokumentácia nerieši. Presťahovanie stanice navrhujeme z dôvodu, že v tomto priestore bude väčšia intenzita dopravy. Na novom mieste bude viac priestoru na vybudovanie nástupišťa. Chceme ho zlúčiť ako prestupné miesto s autobusovými zastávkami MHD, ktorá bude premávať po vnútornom okruhu, a tiež so zastávkami prímestskej autobusovej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa stane, ak poslanci územný plán neschvália a budú schválenie odsúvať s nádejou, že sa nájde alternatívne riešenie?

- Iná alternatíva nie je možná. Pohybujeme sa v zastavanom území, v ktorom iné situovanie dopravného okruhu okolo mesta je nemožné. To nie je výmysel len tohto konceptu, spracovateľ to prebral z predchádzajúcich územných plánov. Takáto cesta bola navrhovaná už v minulosti, je to problematika, ktorou sa urbanisti a územní plánovači v meste zaoberali dlhodobo. Ak by sa našlo iné riešenie, ako umiestniť dvojsmernú komunikáciu na Bystrický rad bez toho, aby sa tam asanovali domy, my ho, pochopiteľne, uvítame. Náš spracovateľ však iné riešenie považuje za nemožné. Využívanie objektov na Bystrickom rade nie je ani v súčasnosti ideálne. Nachádzajú sa pri železničnej trati, sú atakované hlukom z nej, v tesnej blízkosti je jednopruhová komunikácia, pri nej vedie chodník hneď popri fasáde objektov. Už súčasný stav je stiesnený a užívanie objektov problematické, ďalší rozvoj táto ulica ani neumožňuje. Otázne je, či uprednostníme záujem skupiny ľudí, ktorých sa to týka, alebo či poslanci budú dôverovať odborníkom, ktorí dokumentáciu spracovali.

Ak poslanci návrh odsúhlasia, dokedy sa bude na toto územie vzťahovať stavebná uzávera?

- Uzemno-plánovacia dokumentácia nehovorí o tom, kedy bude potrebné domy asanovať. Hovorí len o usmernení výstavby v danom území, o tom, že domy budú ponechané na dožitie. Na ulici nebudú povolené ďalšie novostavby, ani prístavby a nadstavby. Samozrejme, do doby, kým mesto nájde spôsob financovania vnútorného dopravného okruhu, budú povolené udržiavacie práce na domoch, aby obyvatelia a vlastníci neboli znevýhodňovaní. Čo sa týka stavebnej uzávery, jej podmienky sa zmenili. Môže sa vyhlásiť pred spracovaním takejto územno-plánovacej dokumentácie a vyhlasuje sa iba na čas, kým bude dopracovaná a schválená. Potom už stavebná uzávera stráca platnosť a platí schválený územný plán. Stavebná uzávera môže byť vyhlásená na najviac päť rokov, ak sa za ten čas územný plán nespracuje a neschváli, stavebná uzávera stráca platnosť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 253
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 475
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 973
  4. Aká je chémia vôní 10 739
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 478
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 850
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 840
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 461
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 209
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 816
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Reprezentácia do 20 rokov nastúpila do zvolenskej bubliny

Všetci zúčastnení mali negatívne testy na koronavírus.

Mladí slovenskí reprezentanti.

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Nemocnici vo Zvolene pribúdajú pozitívni zamestnanci aj pacienti

Pri nemocnici naďalej funguje mobilné odberové miesto na bezplatné antigénové testovanie.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

Už ste čítali?