Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Architekt Peter Kašša: Iné riešenie nie je možné

Zmeny, nech sa týkajú čohokoľvek, majú vždy svojich zástancov aj odporcov. Územný plán, ktorý rieši, ako má v budúcnosti vyzerať centrum Zvolena, nie je výnimkou. Radikálnou zmenou má totiž prejsť časť Hviezdoslavovej ulice a časť Bystrického radu. Niekto

Kadiaľ má viesť vnútorný dopravný okruh mesta?

- Vnútorný okruh je navrhnutý ako obojsmerný. V súčasnosti sú tieto ulice jednosmerné, čo znásobuje jazdy v meste. Štefánikova a Moyzesova boli doteraz jednosmerné od severu na juh, Kozačekova a Bystrický rad z juhu na sever. Vybudovanie okruhu navrhujeme na etapy. Prioritou je vybudovať južnú časť dopravného okruhu, to znamená premiestniť Masarykovu ulicu medzi železničnú trať a zámok, čím sa podarí odstrániť najväčší kolízny dopravný bod - križovatku pod zámkom, na ktorej sa už v súčasnosti tvoria dopravné zápchy. Frekventovaná Masarykova ulica navyše oddeľuje návršie zámku od námestia, ktoré je pešou zónou. Druhým krokom je dobudovanie komunikácie do Hlbín, do územia pod nadjazdom. Tam spracovateľ plánu navrhuje aj záchytné parkovisko a priestor pre novú výstavbu. Tá sa v tomto priestore doteraz nerozvíjala, pretože chýbalo dopravné napojenie. Súčasťou prvej a druhej etapy je vybudovanie kruhovej križovatky v ústí ulíc Jesenského, Masarykovej a Jiskrovej. Kruhová križovatka by mala zabrániť ranným a popoludňajším zápcham, ktoré sa tvoria na Masarykovej medzi oboma križovatkami pod zámkom. Treťou etapou je okruh cez Bystrický rad a po ňom vybudovanie mimoúrovňového križovania so železnicou na Kuzmányho nábrežím, aby sanitky záchrannej služby nemuseli čakať pred rampami. Celý tento územný plán je však výhľadový na obdobie dvadsiatich rokov, preto v ňom navrhujeme aj stavby, na realizáciu ktorých mesto v súčasnosti peniaze nemá. Už dopredu však musí mať jasnú predstavu, ako a kadiaľ chce v budúcnosti dopravu viesť, aby tomu prispôsobilo rozvoj dotknutej mestskej časti. Vnútorný dopravný okruh je nevyhnutý, už teraz na jedného obyvateľa Zvolena pripadá viac áut ako je slovenský priemer.

SkryťVypnúť reklamu

Môžete byť konkrétnejší?

- Podľa posledného dopravného prieskumu v roku 2000 bolo evidovaných vo Zvolene 13 800 osobných áut a dodávok. Na tisíc obyvateľov tak pripadlo 310 áut. Jedno auto na 3,2 obyvateľa. Tento výsledok bol vtedy vyšší od slovenského priemeru o 25 percent.

Obojsmerná komunikácia na Bystrickom rade si vyžiada asanáciu niekoľkých budov.V akom rozsahu?

- Celú zástavbu od Hviezdoslavovej až po Ulicu V. P. Tótha, t. j. od Robotníckeho domu až po križovatku s nemocnicou. Bytoviek na Bystrickom rade sa už netýka. Samozrejme, budovy nemôžeme zabrať násilným spôsobom. Keďže pôjde o verejno-prospešnú stavbu, bude možné na ňu uplatniť inštitút vyvlastnenia. Podľa platnej legislatívy môžeme odkúpiť objekty aj pozemky za trhovú cenu na základe znaleckého posudku, alebo sa dohodnúť s vlastníkmi, že im vybudujeme náhradnú adekvátnu výstavbu povedzme v lokalite Hlbiny, čo bude o 500 metrov južnejšie, ale stále v centre mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí poslanci aj obyvatelia si myslia, že mesto by si nemalo búrať takú historickú budovu, akou je Robotnícky dom na Bystrickom rade.

- Dom nie je kultúrnou pamiatkou, je však pravdou, že architektonicky patrí k hodnotnejším budovám a ľudia k nej majú vzťah. Teraz vytvára nárožie Hviezdoslavovej ulice a Bystrického radu. Keď nárožie posunieme západným smerom o pár metrov bližšie k námestiu, podobná stavba s podobnou kubatúrou aj s podobným architektonickým riešením sa dá postaviť aj po rozšírení týchto ulíc. Viem si predstaviť aj úplnú alebo čiastočnú repliku Robotníckeho domu na posunutom nároží.

Železničná stanica má byť presťahovaná o 150 metrov bližšie k mestu. Kto bude prestavbu financovať?

- Financovanie dokumentácia nerieši. Presťahovanie stanice navrhujeme z dôvodu, že v tomto priestore bude väčšia intenzita dopravy. Na novom mieste bude viac priestoru na vybudovanie nástupišťa. Chceme ho zlúčiť ako prestupné miesto s autobusovými zastávkami MHD, ktorá bude premávať po vnútornom okruhu, a tiež so zastávkami prímestskej autobusovej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa stane, ak poslanci územný plán neschvália a budú schválenie odsúvať s nádejou, že sa nájde alternatívne riešenie?

- Iná alternatíva nie je možná. Pohybujeme sa v zastavanom území, v ktorom iné situovanie dopravného okruhu okolo mesta je nemožné. To nie je výmysel len tohto konceptu, spracovateľ to prebral z predchádzajúcich územných plánov. Takáto cesta bola navrhovaná už v minulosti, je to problematika, ktorou sa urbanisti a územní plánovači v meste zaoberali dlhodobo. Ak by sa našlo iné riešenie, ako umiestniť dvojsmernú komunikáciu na Bystrický rad bez toho, aby sa tam asanovali domy, my ho, pochopiteľne, uvítame. Náš spracovateľ však iné riešenie považuje za nemožné. Využívanie objektov na Bystrickom rade nie je ani v súčasnosti ideálne. Nachádzajú sa pri železničnej trati, sú atakované hlukom z nej, v tesnej blízkosti je jednopruhová komunikácia, pri nej vedie chodník hneď popri fasáde objektov. Už súčasný stav je stiesnený a užívanie objektov problematické, ďalší rozvoj táto ulica ani neumožňuje. Otázne je, či uprednostníme záujem skupiny ľudí, ktorých sa to týka, alebo či poslanci budú dôverovať odborníkom, ktorí dokumentáciu spracovali.

Ak poslanci návrh odsúhlasia, dokedy sa bude na toto územie vzťahovať stavebná uzávera?

- Uzemno-plánovacia dokumentácia nehovorí o tom, kedy bude potrebné domy asanovať. Hovorí len o usmernení výstavby v danom území, o tom, že domy budú ponechané na dožitie. Na ulici nebudú povolené ďalšie novostavby, ani prístavby a nadstavby. Samozrejme, do doby, kým mesto nájde spôsob financovania vnútorného dopravného okruhu, budú povolené udržiavacie práce na domoch, aby obyvatelia a vlastníci neboli znevýhodňovaní. Čo sa týka stavebnej uzávery, jej podmienky sa zmenili. Môže sa vyhlásiť pred spracovaním takejto územno-plánovacej dokumentácie a vyhlasuje sa iba na čas, kým bude dopracovaná a schválená. Potom už stavebná uzávera stráca platnosť a platí schválený územný plán. Stavebná uzávera môže byť vyhlásená na najviac päť rokov, ak sa za ten čas územný plán nespracuje a neschváli, stavebná uzávera stráca platnosť.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  4. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  5. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 714
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 161
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 313
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 215
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 501
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 660
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 491
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 361

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  2. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  3. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  4. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  5. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  6. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  7. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  8. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 94 336
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 555
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 502
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 290
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 181
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 285
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 173
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 210
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Vo Zvolene menia potrubia, paru nahradí horúca voda.

Menia kilometre rozvodov, nevylučujú ďalšie odstávky.


4 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


5 h
Križovatka pod zámkom v 80. rokoch 20. storočia.

Križovatka možno bude kruhová.


TASR 16 h
Na Ulici D. Štúra.

Ulica patrila k najpoškodenejším.


TASR 16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na konkurz do Markízy ju dotlačili rodičia.


2. aug

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


16 h

Neexistuje zlý pes, iba nezodpovedný majiteľ.


6. aug

Na miesto privolali aj kontrolné chemické laboratórium.


23 h

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  2. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  3. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  4. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  5. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  6. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  7. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  8. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 94 336
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 555
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 502
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 290
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 181
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 285
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 173
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 210
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu