Piatok, 5. jún, 2020 | Meniny má LauraKrížovkyKrížovky

Dvojnásobný majster sveta jazdí na drevenom unikáte

VSKUTKU RARITNÉ VETERÁNY, bicykle, na akých sa jazdilo pred sto či dokonca dvesto rokmi, sa vracajú na naše cesty. Prednedávnom takéto dva stroje priviedli do Zvolena peletón cyklistov propagujúcich Pustý hrad v krajinách Vyšehradskej štvorky.


Jazda na takýchto bicykloch si vyžaduje naozaj dobrú fyzickú kondíciu, prejsť na nich len pár kilometrov si vyžaduje značný športový výkon, ich majitelia sa odvážia aj na dlhšie trasy. V auguste spolu absolvovali 450-kilometrovú mierovú cyklotúru po Japonsku. Dvaja nadšenci pre šport, techniku a históriu v jednom; Ivan Křivánek a Jaroslav Brabc z Moravy.

Kôň na behanie
Bicykel, na akom jazdí Ivan Křivánek, má niekoľko prívlastkov. Hovorí sa mu kostitras, bicykel na odrážanie či kôň na behanie. Je to replika dreveného kostitrasu, ktorý v roku 1817 zostrojil barón Karl Friedrich Draiser von Sauerbrunn, považovaný za vynálezcu bicykla. Podľa vynálezcu sa bicykel nazýval aj draisina. Na bicykli pripomínajúcom malého dreveného koňa by ste márne hľadali pedále a prevodové ústrojenstvo, cyklista sa musí odrážať od zeme nohami. Keďže nohami aj brzdí, pričom intenzívne zapiera podrážky o cestu, za rok spotrebuje Ivan Křivánek päť párov obuvi.

Skryť Vypnúť reklamu

Na koni na behanie jazdí štyri roky. Nie iba exhibične, ale aj pretekársky. „Za tých uplynulých štyroch rokov sa konali dve majstrovstvá sveta v pretekoch historických bicyklov, súťažné disciplíny sú rozdelené podľa dátumu výroby či ich histórie. Vo svojej kategórii som vyhral obidva šampionáty, v Rakúsku aj v Kanade. Budúci rok majú byť vo Švajčiarsku, tam chcem svoj titul majstra sveta obhájiť,“ hovorí.

Ivan Křivánek robil v minulosti triatlon (3,8 km plávanie, 180 km na bicykli a 42 km bežecký maratón) a sedemkrát získal titul Železný muž. Tri roky držal československý rekord, v roku 1982 zaujal nakrátko dokonca druhé miesto na svete (za 10 hodín a 13 minút). Nohy má teda naozaj dobre vytrénované. „Teraz už mám síce nadváhu, ale bicykel ovládam bravúrne, zatiaľ som nenašiel premožiteľa, suverénne som vyhral aj majstrovstvá Čiech,“ hovorí spokojne.

Skryť Vypnúť reklamu

Bicykel je ťažký 28 kilogramov. Pri jazde z kopca sa dá na ňom dosiahnuť 40-kilometrová rýchlosť, na maratónoch jazdí 17-kilometrovou rýchlosťou, ale jeho priemerná rýchlosť je tých 12 – 15 kilometrov za hodinu. „Vlani som prešiel tri kilometre za 15 sekúnd, to bol môj najrýchlejší výkon. Pri pretekoch nazvaných 5 Slavkovov za 3 dni som prešiel prvý deň 104 kilometrov pri 19-metrovom prevýšení. To bol môj absolútny výkon.“

Rám bicykla je vyrobený z dvesto rokov starého jaseňového dreva, drevené kolesá majiteľ bicykla pravidelne obmieňa. Pri jazde na dlhšie trasy ich trikrát denne polieva vodou, aby nezaschýnali a nezačali sa rozpadať. Pompéznosť jazde na historickom bicykli dodáva Křivánek kompletnou napoleonskou uniformou. „Patrí k tej dobe. V čase, keď vznikol takýto bicykel, už mali radoví francúzski vojaci uniformy. Pravda je, že bicykle nevlastnili, tie až také typické pre napoleonského vojaka neboli, ale dnes máme na trhu ferrari a tiež ho nemá každý.“

Skryť Vypnúť reklamu

Pád je naozaj tvrdý
Vysoký bicykel sa vyrábal na prelome 18. – 19. storočia podľa nemeckého patentu, jeho sláva trvala asi dvadsať rokov. Dá sa na ňom prejsť aj sto kilometrov za deň, to je priemerná dĺžka, a dokáže dosiahnuť priemernú rýchlosť 17 kilometrov za hodinu. „Na tú dobu to bol drahý vynález, dovoliť si ho mohlo len horných 10-tisíc,“ ozrejmuje Jaroslav Brablc. Sám dnes na takomto bicykli jazdí a hovorí, „je, pravda, trochu nepohodlný, ale dá sa na ňom jazdiť celkom v pohode. No pád z neho je naozaj tvrdý.“ Tiež ich niekoľko zažil. „Človek musí spadnúť; kým nespadne, myslí si, že všetko vie a robí zo seba hrdinu. Ale bicykel mu ukáže, že hrdina nie je. K takémuto bicyklu treba mať rešpekt. Vyplýva to z jeho výšky. Človek na ňom je meter a pol nad zemou a keď sa niečo stane, spadne na hubu.“

Jazda na vysokom bicykli nie je takým relaxom ako na súčasných, moderných typoch. Cyklista musí byť sústredený, okrem techniky jazdy musí vedieť predvídať, pretože prakticky nemá žiadne brzdy. „Jazdiť na ňom sa dá naučiť zhruba za tri dni, za týždeň, no ak chce jazdec na ňom prejsť dlhšie trasy, kilometre, zadok je už riadne otlačený a bolí. Na tomto sa nedá zdvihnúť na nohy ako na normálnom a nie každý to vydrží.“ Pri nepredvídanom brzdení šliape na pedále do protismeru, účinok zvyšuje ručnou brzdou. Ak na to nie je čas, nezostáva veľakrát iné, len bicykel naklopiť a vystrieť sa, v tom lepšom prípade, napríklad do ďateliny.

Slovenské pole neorané
Jaroslav Brablc oprašuje svoj vysoký bicykel na akcie historických bicyklov, v Čechách sa ich koná zhruba sedem do roka. Okrem nich ešte majstrovstvá republiky. „Jeden klub historic-kých bicyklov je v Prahe, tradíciu si drží už od 19. storočia,“ ozrejmuje. „Po celých Čechách sú ďalšie kluby, svoj - na Morave - sme si založili tiež. Kamaráti, cyklisti zo Slovenska hovoria, že u vás je to pole neorané.“ Často robí spoločníka na cestách Ivanovi Křivánkovi a jeho kostitrasu. V auguste sa spolu vydali na mierovú misiu do Japonska. Prešli 450 kilometrov a jazdou na svojich veteránoch si uctili pamiatku obetí atómových bômb zhodených na Hirošimou a Nagasaki.

NIEKOĽKO FAKTOV Z HISTÓRIE

Obdobie najväčšej slávy trvalo draisine, ako uvádza na svojej webovej stránke Bike klub, asi desať rokov. Vynálezcovia prišli na to, že k udržaniu rovnováhy nie sú nohy potrebné, a to bol prvý krok k nápadu využiť nohy na pohon predného kolesa pomocou šliapacích kľúk. Prvý takýto stroj predstavil Francúz Pierre Michaux (výrobca kočiarov) a nazval ho velocipéd. Firma Michaux a Lallement bola prvou továrňou na výrobu bicyklov na svete. Draisina mala obidve kolesá rovnako veľké, na velocipéde bolo predné koleso len o kúsok väčšie, a preto sa na ňom nedala dosiahnuť vysoká rýchlosť. Preto sa postupne začali zväčšovať predné kolesá, až vznikol preslávený vysoký bicykel. Stali sa veľmi obľúbenými a začali si raziť cestu do sveta. Začali sa zakladať kluby velocipedistov, usporadúvali sa preteky s masovou účasťou divákov. Napriek veľkému úspechu nespĺňali všetky požiadavky cyklistov. Boli ťažko ovládateľné a veľmi vratké. Jazdec sedel takmer kolmo nad stredom predného kolesa, preto stačil malý kamienok na ukončenie jazdy pádom. Zložitý bol aj výstup do sedla a zostup bol odvážnym akrobatickým kúskom.

Mnohí výrobcovia sa snažili postaviť bicykel, na ktorom by mohli pohodlne jazdiť aj ženy. Tak sa zrodili pohodlnejšie, ale pomalšie trojkolky. Velocipedy však nevytlačili. V 90. rokoch 19. storočia sa začali objavovať prevody. Tie sa podpísali pod zánik vysokých bicyklov, aj keď po prvýkrát boli vyskúšané práve na vysokom bicykli. Prvý bicykel sa nazýval kangaroo (klokan). Priemer predného kolesa sa postupne mohol zmenšovať, pretože s prevodom sa zvyšovala rýchlosť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  2. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy od psychologičky
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  4. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  6. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  8. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  9. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  10. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  1. Ťahanovčania upratovali sídlisko, pomáhala aj mládež z Demetra
  2. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  3. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  4. Koronakríza zasiahla peňaženky Slovákov
  5. Členovia ASINS vrátili za rok 2019 do ekonomiky 113 mil. Eur
  6. Ako aktualizovať autonavigáciu Mio?
  7. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  8. Ružinovská poliklinika otvorila unikátne oddelenie
  9. Päť užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  10. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 29 175
  2. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 20 410
  3. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 15 880
  4. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze 13 617
  5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 11 420
  6. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 11 015
  7. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 826
  8. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 452
  9. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 369
  10. Ako vytriediť Mekáč doma? 8 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Na návštevu k seniorom sa treba ohlásiť

Ambulantné sociálne služby začnú fungovať od pondelka.

Ilustračné foto
Matúš Michalec so svojim synom.
Akcia je limitovaná

K predplatnému týždenníka MY teraz získate Covid test zadarmo

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov.

Zákazníci už môžu navštíviť pub, ktorému v kríze pomohli

Takmer tisíc verných zákazníkov sa zapojilo do iniciatívy #PodporSvojPub. Poskytli tak peňažnú pomoc pre gastro podniky, ktoré počas korona opatrení museli na viac ako dva mesiace zavrieť svoje prevádzky.

Ilustr. foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Diaľničiari tvrdia, že termín dostavby D1 pri Ružomberku stihnú

NDS nedávno získala územné rozhodnutie pre zmenenú trasu D1 Hubová Ivachnová.

Pri dopravnej nehode na Záhorí zasahoval vrtuľník

Úsekom už prejdete bez zdržania.

Dieťa sa obesilo počas hry

Päťročné dievčatko sa hralo s vodítkom pre psa.

Banskobystričan ide za mreže kvôli drogám

Do väzenia môže ísť na 10 až 15 rokov.

Už ste čítali?