ZVOLEN Peniaze na šrotovné sa v stredu minuli! Táto správa šokovala a znepokojila množstvo majiteľov starších áut, ktorí sa rozhodli využiť štátny príspevok na nákup nového osobného auta výmenou za likvidáciu staršieho vozidla a nestihli to urobiť skôr. Pochybnosti, či príspevok dostanú, mali hlavne tí, ktorí práve v stredu dali svoje auto na zošrotovanie. O ďalšom postupe má rozhodnúť Rada pre hospodársku krízu v pondelok 30. marca.
Jedni z posledných
V stredu dal zošrotovať svoju starú škodovku aj Jozef Ridzoň. Bol teda jeden z posledných zákazníkov zvolenskej zberne, ktorí napriek vyčerpanému fondu ešte majú nárok na šrotovné. Ako prezradil, rozhodnutie vymeniť staré za nové auto v ňom dozrievalo dlhšie. „Autíčko mi slúžilo 26 rokov, už je staré a už by som s ním aj tak neprešiel technickou kontrolou," konštatoval motorista a v očiach sa mu leskli slzy. Priznal, že i keď je auto samá hrdza, lúči sa mu s ním ťažko.
Rýchlosť, akou sa míňali peniaze z fondu na šrotovné, sa odzrkadlila aj v predajniach nových áut. Stano Černák si v utorok na poludnie išiel vyzdvihnúť do zvolenskej predajne Peugeot opravené auto. Vtedy do predajne vstúpil ďalší zákazník a prerušil jeho rozhovor s technikom so slovami: „Rýchlo musím kúpiť nové auto." Keďže technik bol v tej chvíli jediný zamestnanec v predajni, upozornil ho, že najskôr odovzdá opravené auto a potom sa bude venovať jemu. No kupujúci sa nedal odbiť a naliehal: „Mám vo vrecku veľa peňazí a ihneď musím to auto kúpiť."
Jozefovi Ridzoňovi sa ťažko lúčilo so škodovkou. FOTO: JAROSLAVA SCHVARZBACHEROVÁ
Šrotovanie sa rozbiehalo pomaly
Ministerstvo hospodárstva sprístupnilo motoristom šrotovné od 9. marca ako jedno z opatrení proti dopadom svetovej hospodárskej krízy. No motoristi zareagovali až neskôr. Potvrdil to i konateľ zvolenskej spoločnosti Aluex, ktorá je zberňou šrotu a aj ojazdených automobilov, Ján Trokšiar. „Prvé týždne boli slabé, no situácia sa zmenila v pondelok, motoristi sa spamätali a začali k nám autá voziť. Denne sme ich vykúpili aj vyše 40," hovorí.
Vo dvore firmy sa tak zo dňa na deň hromadia autá, prevažne staršie škodovky, určené na likvidáciu. No ako povedal Trokšiar, nájde sa medzi nimi aj jedno - dve také, ktoré ešte mohli jazdiť. „Majitelia ich dajú zošrotovať preto, že neprejdú technickou kontrolou. Napríklad ak musia kúpiť katalizátor, ktorý stojí okolo 2 300 eur (70 tisíc korún), tak sa im lepšie oplatí so šrotovným príspevkom kúpiť nové auto," zdôvodnil svoje predchádzajúce slová.
Príspevok oslovil aj majiteľa trabanta
Peniaze, ktoré štát poskytol na kúpu nového auta, oslovili prevažne staršiu generáciu motoristov. Autá, ktoré priviezli na zošrotovanie, im slúžili takmer celý život. „Dlhšiu dobu sa jeden pán chodil k nám len vypytovať. Po dvore prešiel aj päťkrát, kým nakoniec doviezol svojho trabanta, ktorý je už dnes raritou," spomína na jedného zo zákazníkov Ján Trokšiar a dodáva: „Ťažko sa s ním lúčil, lebo auto ho vozilo vraj celý život. Rozsvecoval na ňom svetlá, aby dokázal, že auto je ešte v dobrom technickom stave. Nakoniec bol taký hrdina, že sa s ním predsa len rozlúčil."
Aj šrotoviskám dochádzajú peniaze
Šrotoviská sú povinné vyplatiť každému majiteľovi starého auta, ktoré si dal u nich zošrotovať, recyklačný poplatok 33,19 eur. A aj to robia, no mnohým začína dochádzať vlastná hotovosť.
„Naša spoločnosť je iba zberňou pre autorizovaného spracovateľa v Hliníku nad Hronom, ktorý uplynulý týždeň oznámil, že nám plánuje znížiť províziu za dovezené autovraky," hovorí Ján Trokšiar a zároveň dodáva, že ak obchodný partner k takémuto kroku pristúpi, neoplatí sa im autá na šrotovanie zbierať. Pritom táto spoločnosť je jediná v regióne, ktorá autovraky zbiera. Podobné najbližšie šrotovisko je v Žiari nad Hronom a v Lučenci.