ZVOLEN. Všetky budovy na Bystrickom rade, ktoré mali ustúpiť výstavbe dvojsmernej komunikácie, zostanú na svojom mieste. Rozhodli o tom mestskí poslanci minulý týždeň pri schvaľovaní územného plánu pamiatkovej zóny mesta. Komunikácia má byť súčasťou vnútorného mestského dopravného okruhu. Podľa odborníkov na dopravu, ktorí návrh spracovali, paralelná Kozačekova ulica predpokladaný nárast dopravy v budúcnosti neunesie. Majitelia nehnuteľností na Bystrickom rade protestovali, že mesto nehľadá alternatívne riešenie. Podľa nich navrhovaná štvorprúdová cesta stiahne do obytnej štvrte tranzitnú dopravu v smere od Krupiny.
Spracovateľ návrhu aj celý tím prizvaných odborníkov trvajú na svojom stanovisku, podľa nich iné riešenie nie je možné. Vzhľadom na platné normy v súvislosti so šírkou jazdných pruhov, chodníkov či odstupu stavieb od komunikácie zamietli aj možnosť vybudovať dvojsmernú cestu bez zbúrania objektov v ulici. Nesúhlasia ani s názorom, že vnútorný dopravný okruh vtiahne do centra mesta tranzitnú dopravu, takých áut podľa nich prechádza mestom málo.
Rozhodnutie, ktoré poslanci napokon prijali, neprekvapilo. Verdikt o tom, či je potrebné Bystrický rad zbúrať alebo nie, oddialili. „Obojsmernú komunikáciu na Bystrickom rade ponechávame v územnom pláne pamiatkovej zóny mesta ako výhľadové riešenie,“ uviedol vedúci odboru územného plánovania mestského úradu Peter Kašša. V územnom pláne bude zaznačená len prerušovanou čiarou, kým plná značí záväzné stavby.
Rozhodnutie poslancov o oddialení rozhodnutia považuje za rozumné. Mesto môže zatiaľ budovať ostatné, rozsahom rovnako veľké dopravné stavby, najmä južnú časť okolo zámockého návršia. „Ak sa podarí mestu tieto stavby zrealizovať a vyriešia sa tak najproblematickejšie dopravné uzly v meste, situácia po roku 2020 buď preukáže alebo nepotvrdí potrebu dobudovania vnútorného okruhu na Bystrickom rade,“ doplnil.
Ako nezáväzné, výhľadové riešenie po roku 2020 zapracovali do územného plánu aj mostné prepojenie južnej časti vnútorného okruhu ponad železničnú trať v smere na neresnickú križovatku.
Asanácia pre plánovaný parkovací dom za Priorom hrozila aj bytovému domu na Kozačekovej ulici medzi Figušovým domom a domom služieb. „Výstavbu parkovacieho domu už v územnom pláne nepodmieňujeme zbúraním tejto bytovky. K možnosti asanácie mesto pristúpi len v prípade pretrvávajúcich dopravných problémov na Kozačekovej ulici, ktoré môže vyvolať zvýšené dopravené zaťaženie po výstavbe parkovacieho domu,“ uviedol Kašša. V takom prípade by mesto postavilo náhradný bytový dom s adekvátnym bývaním v mieste súčasnej príjazdovej cesty na parkovisko za Priorom.