LIESKOVEC. V Základnej škole v Lieskovci v tomto školskom roku majú žiaci vyučovanie s daltonskými prvkami. Jeho autorkou je americká učiteľka, ktorá v devätnástom storočí vyučovala v malotriedke, teda v triede kde sú žiaci viacerých ročníkov.
„Dalton,“ ako spôsob vyučovania nazýva riaditeľka školy Martina Chalachánová, spočíva v tom, že učiteľ prenesie na žiakov časť zodpovednosti za vlastné vzdelávanie. „Daltonský blok máme jeden deň v týždni,“ hovorí. A čo to v praxi znamená? Učiteľky si pripravia pre deti úlohy, na ktorých budú v rámci bloku samostatne pracovať. Na začiatku hodiny si o téme pohovoria, potom učiteľka žiakom vysvetlí všetky úlohy a deti dostanú priestor na otázky. Ak sa už na nič nepýtajú, tak učiteľka postaví na stôl plyšovú hračku. Ako nám prezradila Martina Chalachánová, ona má myšku Grétu. Plyšová hračka sa od tohto momentu stáva učiteľom a skutočná učiteľka desať minút so žiakmi nekomunikuje. Ak niečo potrebujú, musia sa spýtať napríklad Gréty.
„V školách je zvykom, že keď učiteľ žiakom niečo vysvetľuje, tak ho nepočúvajú a vzápätí sa opýtajú na to isté. Učitelia sú naučení, že im odpovedajú. Tým ich učia nesamostatnosti. Žiaci si ale rýchlo pri daltone zvyknú, že musia aktívne počúvať, a keď im niečo nie je jasné, že sa môžu pýtať. No zvyknú si aj na to, že je obdobie, keď si musia poradiť sami,“ pridáva riaditeľka skúsenosti z deväťmesačnej praxe s daltonom.
Po desiatich minútach, počas ktorých vyučuje plyšové zvieratko, začne učiteľ odpovedať na otázky žiakov. Poskytne im však len tie informácie, o ktorých sa v ten deň ešte nerozprávali. Ak je to informácia, ktorú povedal v rámci výkladu, alebo o ktorej hovorili v diskusii, tak žiakovi neodpovie. Ten sa môže poradiť len so spolužiakom. V triedach sú tabule, na ktoré si žiaci značia, ktorú úlohu už majú splnenú. Učiteľka tak má prehľad o tom, ako deti pracujú.
Pedagóg počas daltonského dňa má čas pomáhať žiakom aj individuálne. Môže sa venovať napríklad integrovaným deťom, alebo žiakovi, ktorý vymeškal kvôli chorobe vyučovanie a potrebuje dobehnúť látku. Na konci vyučovania si žiaci môžu vybrať podľa svojich schopností alebo záujmov niektorú z voliteľných úloh. Rozhodnú sa, či chcú robiť s počítačom, či chcú kresliť alebo vyhľadávať informácie na internete... V rámci daltonského vyučovania deti plnia aj dlhodobé úlohy, ktoré si sami zvolia. Napríklad píšu knižku, časopis, vymýšľajú učebnú pomôcku, alebo vyrábajú model a potom ho prezentuje pred triedou. „Prostredníctvom daltonu sa žiaci učia samostatnosti a vzájomnej spolupráci. Počas deviatich mesiacov sa nám takéto vyučovanie osvedčilo a deťom sa páči,“ konštatuje riaditeľka Základnej školy v Lieskovci Martina Chalachánová.
Autor: SCHV