LIESKOVEC. Základnej škole v Lieskovci hrozil pred pár rokmi, keď školy nabiehali na systém financovania závislý od počtu žiakov, zánik. „Rodičia začali rozprávať o tom, že škola takto neprežije a zvažovali, že si už deti v ďalšom školskom roku do nej nezapíšu,“ hovorí riaditeľka Martina Chalachánová. Školu zachránil experiment Informatizácia základných škôl, do ktorého sa zapojila a žiaci sa v rámci neho začali od prvého ročníka učiť informatiku ako povinný predmet.
Začínali s jedným počítačom, no postupne sa im ich podarilo prostredníctvom ďalších projektov získať toľko, že dnes počítače využívajú žiaci vo všetkých trie-dach prakticky na každom vyučovacom predmete. „Dospeli sme do štádia, keď v jednej triede máme 14 počítačov a v každej ďalšej po jednom. Máme aj mobilnú jazykovú učebňu vybavenú notebookmi,“ hovorí riaditeľka. Výpočtová technika využívaná v škole v rámci každej vyučovacej hodiny učí deti samostatnosti a tvorivosti. „Dokonca už druháci a tretiaci dokážu vytvoriť animované filmy. Vedia počítač využívať efektívne, a to nielen na zábavu,“ konštatuje Chalachánová. Netradičné spôsoby vyučovania súvisia aj s tým, že v škole nemajú klasické čierne tabule. „Máme interaktívne tabule na ktoré učiteľ premieta a tie sa ako magnety pripínajú na biele tabule,“ vysvetľuje riaditeľka.
Za premenou spôsobu vyučovania na Základnej škole v Lieskovci stojí hlavne riaditeľka Martina Chalachánová. V minulom roku sa zúčastnila Fóra moderných učiteľov v Paríži a tohto roku bola vybraná ako najinovatívnejšia učiteľka Slovenska na stretnutie s riaditeľom Microsoftu Stevom Ballmerom. „Netušila som, s akou významnou osobnosťou sa vlastne stretnem, hoci som vedela, že je nástupcom Billa Gatesa. Steve Ballmer nás prijal, hovorili sme spolu, podali sme si ruky... Keď sme od neho odchádzali, vonku stáli najväčší podnikatelia Slovenska a všetci nám gratulovali k tomu, že sme sa s ním mohli stretnúť, lebo oni takúto možnosť nemali. Bolo to ako audiencia u počítačového pápeža,“ opísala stretnutie v Bratislave Martina Chalachánová.