ZVOLEN. Už v týchto dňoch chce začať mesto s rekonštrukciou druhej etapy Námestia SNP. Koncom minulého týždňa sa malo dohodnúť s dodávateľom stavby na termíne, v ktorom práce odštartujú. „Rekonštrukciu by sme mali do novembra zvládnuť, ak, samozrejme, nenastanú nijaké problémy. V takom prípade nebudeme ukončenie siliť, ale ho posunieme do roku 2009,“ povedal prednosta mestského úradu Stanislav Jalakša.
Finálny termín vidí rovnako aj generálny riaditeľ firmy Eurovia cesty Juraj Dančišín. „Závisí od toho, kedy začneme. Nie je to zložitá rekonštrukcia, do novembra by sme mali skončiť.“
Eurovia cesty prebrali štafetu po firme Doprastav, ktorá rekonštruovala východnú časť námestia. Robili námestia aj v niektorých iných slovenských mestách. „Dlho trvalo, kým vo Zvolene vyriešili otázku dlažby. Výberové konanie na dodávateľa stavby sme vyhrali pred tromi rokmi. Vtedy sme si mysleli, že sa hneď pustíme do práce a za rok to budeme mať za sebou. V žiadnom meste sa nediskutovalo v takom rozsahu o tom, aký kameň sa na dlažbu použije. Dnes je už rozhodnuté, teraz to pôjde rýchlo,“ doplnil Dančišín.
Druhú etapu rekonštrukcie námestia oddialil reklamačný proces na dlažbu použitú v prvej časti námestia. Tá sa po niekoľkých mesiacoch začala rozpadať. Mestskí poslanci sa napokon rozhodli pôvodnú dlažbu vymeniť za prírodný kameň. Ten chcú použiť aj na zvyšok námestia.
Na podklad pod dlažbu použije firma kamenistý podklad z domácich lomov. V regióne prevádzkuje tri lomy; vo Zvolene v Sekierskej doline, vo Vígľaši a Hanišberg pri Krupine na lazoch Široké Lúky. Kamenivá v týchto lomoch sú tvrdé a sú vhodné pri výstavbe ciest.
„Na podklad pod dlažbu použijeme zrecyklované časti toho, čo na námestí je, zvyšok, ak budeme potrebovať, budeme čerpať z týchto lomov. Dovoz kameňa z iných lomov by prácu predražil,“ skonštatoval riaditeľ zvolenského závodu firmy Eurovia cesty Tibor Fuchs.
Priemerný objem ťažby je v každom lome individuálny. „Sekier sa na ťažbu viac-menej ešte len pripravuje, spotreba v ňom nie je zatiaľ veľká. Podobne je na tom lom vo Vígľaši. Najviac kameniva vozíme z Hanišbergu pri Krupine, v ňom je ťažba najsilnejšia. Približne je to 150-tisíc ton, čo tiež nie je veľa. Tento región nemá momentálne absorbčnú kapacitu na tri lomy,“ ozrejmil Dančišín. Firma vlastní na Slovensku jedenásť kameňolomov, v nich ťaží 400- až 600-tisíc ton ročne. Tieto lomy majú pri súčasnom objeme ťažby minimálnu životnosť zhruba dvadsať rokov.