Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Jeho lekár verí, že ho opäť raz nebude skladať ako lego

MIROSLAV ČILIAK, známy zvolenský motoristický pretekár, oslávil nedávno 50. narodeniny. Celý svoj život zasvätil rýchlym autám, s ktorými si toho počas svojej tridsaťročnej kariéry užil požehnane. O víťazstvá, havárie, ale najmä množstvo adrenalínu v j

Motoristický šport mal od ranného detstva v krvi. Autá mu prirástli k srdcu. Niet sa čo čudovať, jeho otec jazdil prekey na motorkách. „Najviac mi v začiatkoch, samozrejme, pomohli rodičia. K tomuto športu ma však priviedli dve osoby, otec a známy pretekár Štefan Gubáni, u ktorého som ako teenager začal robiť mechanika,“ rozhovoril sa Miroslav Čiliak. Pretekať začal presne pred 29 rokmi. Prvé pretekárske auto, bola to formula, si kúpil práve od Štefana Gubániho. „Od začiatku kariéry sa mi darilo, pretože za dva roky som sa dostal do tímu ČSAO Žiar nad Hronom, kde som dostal novú formulu a aj autobus. Odtiaľ som sa dostal do československej reprezentácie.“ V reprezentácii jazdil Pohár mieru a priateľstva, neskôr sa dostal do tímu Závadky nad Hronom, kde jazdil na formule, ktorú kúpil od legendárneho českého jazdca Jiřího Mičánka. Neskôr prešiel do tímu JRD Sebechleby. Výsledky mal celkom dobré, väčšinou sa umiestňoval do šiesteho miesta. V tom čase však bola konkurencia väčšia ako teraz, jazdilo vždy okolo 60 pretekárov. „Po nežnej revolúcii si bolo možné založiť občianske združenie a my sme si založili klub Motorsport Avanti,“ objasnil nám situáciu zvolenský jazdec. Najprv tam jazdil sám, neskôr dokúpili ďalšie auto a doteraz je jeho tímovým kolegom mladý jazdec Peter Maliniak. „Z roka na rok je prevádzka takéhoto klubu však finančne náročnejšia, snažíme sa zohnať čo najviac finančných prostriedkov a vyzerá to celkom sľubne. Už sa veľmi teším na nasledujúcu sezónu, pretože minulý rok som nejazdil a celý ten kolotoč mi už poriadne chýbal.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo preteky do vrchu
Ako prezradil Miroslav Čiliak, zdolávanie kopcov považuje za relax. Tieto preteky sa jazdia cez víkend, človek si zasúťaží a popri tom aj oddýchne. V minulosti jazdieval aj preteky na okruhoch. Treba podotknúť, že celkom úspešne, raz sa dokonca stal aj majstrom ČSFR. Rád by si zajazdil okruhové preteky aj v súčasnosti, ale ako je známe, jediný okruhový pretek na Slovensku sa v súčasnosti jazdí v Piešťanoch. „Nepovažujem to za okruh, pretože sa jazdí na betóne a ten má úplne iné vlastnosti ako asfalt.“ Najviac mu na kopcoch zarezonovala čistota tohto športu. „Aj keď je nepriaznivé počasie, nemáte starosti s blatom a inými nečistotami.“

Najobľúbenejšie pretekárske vozidlo
Podľa slov úspešného pretekára najlepšie spomienky má na Suzuki Swift 1,3, s ktorým vyhral v jednom roku Castrol Cup, bol majstrom Slovenska a zároveň aj ČSFR. „Dokopy som za jednu sezónu získal s týmto autom až päť trofejí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Havárie
K motoristickému športu neodmysliteľne patria aj havárie. „Veľa som ich počas svojej kariéry nemal. Najviac vo mne zarezonovali dve. Keď som jazdil na vozidle Opel Kadett jeden mechanik mi zle dofúkal pneumatiky. Akurát som sa „bil“ o majstrovský titul s Dodom Studeničom,“ zaspomínal si Čiliak a pokračoval: „V prvej zákrute na Ostrej Lúke auto prosto nezahlo. Nabúral som do zvodidiel. Jazdu som však s rozbitým autom došiel. Druhá jazda mi vyšla lepšie a skončil som celkovo druhý. Titul majstra mi však už ušiel.“ Horšie to bolo na preteku v Čiernom Balogu. Vtedy jazdil na formule. Jazdcovi pred ním praskla hadica na servoriadení a na trať vytekal olej. Keďže pršalo, olej nebolo na trati vidieť. A ako si nato spomína samotný pretekár? „Vtedy zaspali traťoví komisári. Spravil som hodiny, ale našťastie som narazil do stĺpika na zvodidlách. Keby ho nebolo, tak vojdem pod zvodidlá a už sa tu možno takto nerozprávame.“ Paradoxne najvážnejšiu a najnepríjemnejšiu haváriu mal na civilnom vozidle v roku 1993, niekde v okolí Slovenskej Ľupče. „Nehodu si nepamätám. Fakty viem len zo súdno-znaleckého posudku. Je zrejmé, že mi niečo skočilo do cesty. Život mi zachránilo asi to, že som nemal zapnuté bezpečnostné pásy. Vo vysokej rýchlosti som dostal hodiny a narazil som spolujazdcovou stranou na zvodidlá. Vtedy som vypadol z auta. Auto letelo ďalej medzi stromy a ostal z neho len vrak. Ja som sa prebral po siedmich týždňoch kómy v nemocnici. Dávali mi päť percentnú šancu na prežitie. Mal som zlomených sedem stavcov na chrbtici a polámané rebrá. Doteraz som sklincovaný. Už keď to vyzeralo, že sa z toho dostanem, tak som dostal embóliu pľúc. Z nemocnice som putoval do Národného rehabilitačného centra v Kováčovej, kde ma primár Jozef Hudec s personálom dali dokopy, za čo sa im chcem aj touto cestou poďakovať,“ ukončil Miro svoje spomínanie. Paradoxom je, že po 18 mesiacoch liečenia šiel, ešte s barlami, na preteky a skončil druhý! Vtedy ho pobavila najviac primárova poznámka: „Dúfam, že nepôjde tak, že ho budem musieť zase skladať ako lego.“ Podľa jeho vlastných slov ho, ale žiadna havária od pretekania neodradila.

Skryť Vypnúť reklamu

Za svoju kariéru zažil veľa úsmevných príhod. „Som známy tým, že na preteky chodím ako jeden z posledných, ak nie vôbec posledný. Raz sme šli na preteky do Čiech. Pomýlili sme si dátum a prišli sme tam o týždeň skôr. Neostávalo nám nič iné, iba tam týždeň počkať, pokým sa preteky skutočne začnú.“
Úspešný jazdec už toho za svoju kariéru dosiahol veľa, čo ho teda motivuje? „Beriem to už ako svoju záľubu a relax. Samozrejme, že nepristupujem k jazdeniu ľahostajne. Vždy sa snažím pripraviť na každý pretek ako profesionál. Určite by som chcel dosiahnuť ešte nejaký pekný úspech“.

Fakty
Dátum narodenia: 22. 12. 1957
Pretekárske auto: Ford Escort Cosworth
Pretekárske vzory: Gilles Villeneuve, Ayrton Senna
Najobľúbenejšia trať: Šturec
Najväčšie úspechy: 7 x majster Slovenska, 1x majster ČSFR v PAV a 1x v PAO, 2 x vicemajster ČSFR v PAO, v roku 1993 víťaz Castrol Cupu, 1x majster Rakúska v PAV

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 601
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 679
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 159
  5. Od Česka až po Jadran 3 973
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 902
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 152
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 975
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 904
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


28m
Rybári zbierajú uhynuté ryby.

Medzi uhynutými rybami sú aj viaceré druhy európskeho významu.


TASR 12 h
Ilustračné foto.

Projekt financovalo mesto.


SITA 14 h
Ilustračné foto.

Veľký prehľad: Cesty, ktoré kraj opravil a za koľko a ktoré má v pláne.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Na miesto udalosti bol vyslaný súdny lekár.


TASR 26. júl

Voda zaliala viaceré domy a podmyla cesty. Starosta odhadol škody na státisíce eur. Do obce smerujú ťažké mechanizmy.


26. júl

Už ste čítali?