Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky
NEDAJTE SA SPACIFIKOVAŤ PREDAJCAMI

Kúpili ste si „šmejd“? Reklamujte ho okamžite

Reklamáciu môžu riešiť výmenou, aj opravou. Všímajte si Reklamačný poriadok, musí byť v predajni na viditeľnom mieste.

Zákon z prvého júla 2007 posilnil práva zákazníkov. Nedajte sa spacifikovať predajcami. Argumentujte – a informujte sa. Kde? V Združení spotrebiteľov alebo priamo v Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Zažili aj rarity

V Klube združenia slovenských spotrebiteľov regiónu Zvolen na obvodnom úrade nájdete Máriu Kvakovú a Máriu Štefánekovú. Zažili i úsmevné momenty. Istého rána zavolal z pohostinstva pán, že popíja poldecák za poldecákom a nič - lievajú mu vodu. Bol pod parou, do večera promile nabralo grády, telefonáty na intenzite. Žiadal okamžitú kontrolu! Keď sa vyspal z opice, viac sa neozval. Istý podnikateľ žiadal informáciu, ktorý drvič konárov je najlepší a najvýhodnejší. Združenie má však iné poslanie - riešenie reklamácií. Reklamovať sa dá všeličo, aj pohľad na vlastnú vizáž po ostrihaní v kaderníctve, ak dotyčnej dáme neladil s výsledkom.

Posúdenie znalcom

Ak predávajúci reklamáciu neuzná do troch dní, na vlastné náklady musí výrobok zaslať na expertízu. Požadujte reklamačný list a odpoveď, ako postupoval – aj s dokladmi. Do tridsiatich dní musí byť verdikt jasný. Odborné posúdenie robí súdny znalec, akreditovaná skúšobňa, verdikt potvrdený „okrúhlou pečiatkou“. Reklamáciu môžete uplatniť u predajcu, v servisnej sieti, má to byť uvedené v záručnom liste.
Podľa slov pani Kvakovej je záruka aj na šatstvo, ktoré sa náročnejšie udržiava, trebárs na drahý kabát s chemickým čistením. Vraj ste urobili chybu pri čistení vy? Musia to dokázať – hoci odbornou expertízou. „Ak je predávajúci neústretový, obráťte sa na nás alebo na Slovenskú obchodnú inšpekciu“, dodávajú pracovníčky združenia.
Pri obuvi či elektrospotrebičoch vyžadujte návod na použitie a ošetrovanie. „Najlepšie je, ak je záručný list súčasťou návodu na obsluhu. Doklady si pýtajte, aj si ich preštudujte. Niektorí obchodníci píšu na doklady nezmysly, zákon však hovorí jasne a obísť sa nedá. Že nemáte na reklamáciu nárok? Pri zodpovednosti za chyby tiež platí Občiansky zákonník, kde je uvedené, čo sú chyby výrobku a ktoré možno uznať. Záručný list a reklamačný poriadok musia zodpovedať Zákonu o ochrane spotrebiteľa a Občianskemu zákonníku.

Predavača musíte spoznať

Nie je tu nik kompetentný – dozvieme sa v predajni. Porušenie zákona! Niekto musí sťažnosť vybaviť. Do troch dní sa v predajni zastavte, či reklamáciu uznali alebo nie. Pokiaľ by ste sa do tridsiatich dní nedočkali vybavenia problému, na 31. deň máte nárok na zrušenie kúpnej zmluvy.
Reklamáciu môžu riešiť výmenou, aj opravou. Všímajte si Reklamačný poriadok, musí byť v predajni na viditeľnom mieste. Predavači sú identifikovateľní spoločnými rovnošatami alebo visačkou, opak je porušením zákona. V záručnej dobre vraj môžete reklamovať akékoľvek poškodenie, aj mechanické odretie kože.

„Top“ rebríček

V reklamáciách vedie športová obuv, najmä značková, aj drahšie topánky. Väčšinou zákazníka vypoďkali s tým, že obuv nesprávne opral, zle ošetroval, sušil na radiátore... Musia prevziať aj takúto reklamáciu. Značkové tenisky našej čitateľky po vypláchaní vo vlažnej vode prišli o farbu. Reklamácia neuspela, vraj im pranie uškodilo. Nový zákon dáva viac možnosti, aby ste trvali na svojom. Požadujte – reklamačný list, vyjadrenie do troch dní, do tridsiatich riešenie.
Dokonca topánky s hladkou podrážkou možno reklamovať – aj ako nebezpečný výrobok pri prudkom šmýkaní sa. Medzi nebezpečné a často reklamované patria i hračky, najmä z Číny či Tajwanu.
Prím v skúšaní nervov zákazníkov majú aj plastové okná. Pri kúpe – prízvukuje Mária Kvaková – trvajte na uzatvorení Zmluvy o dielo. Ak príde súdny spor, budete ju potrebovať.
Na priemyselný tovar je záruka 24 mesiacov, na potravinách je uvedená. Stavebníctvo je istou výnimkou. Záručná doba je 18 mesiacov, predávajúci sľubujú aj vyššiu. Preštudujte si zmluvu, na čo sa záruka vzťahuje, požadujte detailný rozpis záruky. Notebooky sú, podľa Márie Kvakovej, špecifickým tovarom s dvojakou dobou záruky pre fyzické a právnické osoby. „Pán si kúpil šesťdesiattisícový notebook, sťažoval sa, že má len ročnú záruku. Neinformoval sa, akú záruku by mal ako fyzická a ako právnická osoba. Riešime problémy s mobilmi, internetom, ale aj tu sú predajcovia povinní dodržať zákon a do troch dní oznámiť, či reklamáciu uznali a ako budú ďalej postupovať.“
Pracovníčky Združenia spotrebiteľov prízvukujú: výrobok musí byť dobrej kvality a dať sa dobre užívať. Ak vám odídu pätníky na topánkach v záruke, topánky nosiť nemôžete. Máte právo na reklamáciu.
Nový zákon už priniesol výsledky. Pri reklamácii zlatého náramku za deväť tisíc obchodníčka tvrdila, že má zlato v poriadku. Po pochopení zákona radšej vrátila peniaze za výrobok, akoby ho bola posielala na odborné posúdenie do skúšobne.
Pozor si máme dávať všetci. Na bločky, záručné listy, obsah zmlúv... A poznať svoje práva. Trvajme na tom.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  2. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  8. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  10. Keď ekológia spája
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 451
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 136
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 399
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 320
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 133
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 877
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 845
  8. Od Česka až po Jadran 2 694
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 623
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 572
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Hľadaný Martin Moravčík.

Muža chcú vypočuť ako svedka.


ROS 28m
Ivan Saktor.

Podľahol ťažkej chorobe.


2 h
Marcel Beník

„Kombinézy sú v našom tíme prekliatie,“ smeje sa automobilový pretekár Marcel Beník, ktorého sme vyspovedali v rubrike Športové naj.


2 h

Máš chuť zmeniť svoje podnikanie a nevieš ako na to? Zdá sa ti, že doba dnes nepraje odvážnym ľuďom? Nepremeškaj diskusiu, ktorá dá cenné informácie podnikateľom každého zamerania. Sleduj nás už v pondelok o 11:00 hod.


3 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šelma ležala neďaleko kontajnera.


a 1 ďalší 24 h

K machináciám malo prísť v súvislosti s výstavbou parkovacích domov.


28. júl

Pre havarijný stav bola zatvorená takmer desať rokov. Stala sa rajom pre asociálov a vandalov.


18 h

Drevené sedenia budú čiastočne prekryté z hornej a bočnej strany. Vedľa nich bude zeleň.


22 h

Už ste čítali?