Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav

Nový rušeň vyštartoval!

Novučičký, nablýskaný prototyp dvojvozidlovej železničnej súpravy s označením 813 – 913 sa v utorok minulý týždeň vydal z depa Železničných opravovní a strojární vo Zvolene na prezent

Vytiahla by aj stodvadsiatku

Za ovládacím panelom rušňa, ktorý na prvý pohľad, odmysliac si ciferníky, svojou veľkosťou a obsahom pripomína ovládač na videohru, sedel rušňovodič Ivan Ivanič. „Aj doteraz som jazdil na mašinách, ktoré sa ovládajú podobne ako táto. No napriek tomu sú tu novoty, modernejšie prvky riadenia. Inak je to na ovládanie jednoduchá mašina,“ zhodnotil. A tak aby zvládol prezentačnú jazdu, ani sa nemusel špeciálne pripravovať. Najvyššia rýchlosť, ktorú podľa tachometra táto mašina dokáže dosiahnuť, je stodvadsiatka. No cestujúci sa nemusia obávať príliš rýchlej jazdy ale ani tešiť, že v tomto stroji sa do cieľa svojej cesty dostanú oveľa rýchlejšie. „Hoci by mašina za ideálnych podmienok dokázala takúto rýchlosť vytiahnuť, konštrukčnú rýchlosť má stanovenú na deväťdesiat kilometrov za hodinu. Okrem toho na regionálnych tratiach takáto vysoká rýchlosť nie je reálna. V priemere sa totiž pohybuje okolo osemdesiatky. Na regionálnych tratiach je tiež veľa zastávok a tak nemá význam, aby sa mašina príliš rýchlo rozbehla, keď by po krátkom úseku musela brzdiť,“ zasväcoval nás do tajomstiev svojho remesla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lístky si kúpia cestujúci i vo vlaku

Súčasťou komfortu súpravy, s viac ako osemdesiatimi miestami na sedenie, je aj zariadenie, ktoré umožní cestujúcim kúpiť si cestovný lístok priamo vo vlaku. Na malej obrazovke dômyselného prístroja si stačí pritlačením prsta zvoliť trasu, na ktorej chcete cestovať. Potom si rovnakým spôsobom vyberiete, či chcete lístok pre dospelého, dieťa, invalida....Na obrazovke sa následne objaví kompletný lístok so všetkými údajmi, vrátane ceny. Stačí už len vhodiť do stroja požadovanú sumu v minciach a lístok máte v ruke. Ako prví si takúto kúpu vyskúšajú cestujúci na trase Trenčín – Prievidza – Vrútky. „Prototyp chceme vyskúšať v čo najťažších podmienkach,“ hovorí riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko Igor Krško. Po západnom Slovensku by mali súpravy jazdiť aj na východe republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prišla na svet?

Najskôr sa objednávateľ a výrobca museli dohodnúť, aké parametre má rušeň spĺňať, aby uspokojil vyššie nároky cestujúcej verejnosti. Podstatnou bola samozrejme aj cena a spoľahlivosť. „Príprava trvala asi jeden a pol roka. Naši partneri tvrdia, že je to rekordne krátka doba,“ hovorí riaditeľ ŽOS Juraj Pilát. Vo zvolenskom závode by takýchto súprav mali vyrobiť dvadsaťdeväť, pričom jedna bude stáť okolo 26 miliónov korún. Hoci Železničná spoločnosť Slovensko plánuje tieto stroje nasadiť na regionálne trate, interiér bude spĺňať požiadavky vyhovujúce aj komfortu jazdy na dlhších tratiach. Ako nám prezradil riaditeľ ŽOS, jemu sa v sedadle sedí veľmi dobre. „Vydržal by som bez problémov aj jazdu do Košíc,“ konkretizoval svoju spokojnosť.

SkryťVypnúť reklamu

J. SCHVARZBACHEROVÁ

ŽOS-ka bude prepúšťať

Napriek zaujímavej zákazke Železničnej spoločnosti Slovensko na výrobu rušňov rady 813 – 913, v ŽOS-ke sa pripravuje prepúšťanie. „Potrebujeme zoštíhliť a tak určite budeme v tomto roku prepúšťať. Táto zákazka, vzhľadom na naše kapacity v lokomotívnom programe, pokryje len tretinu. Zvyšok musíme zabezpečiť zákazkami iných partnerov,“ zdôvodňuje riaditeľ Juraj Pilát. Podľa jeho slov sa ale prepúšťanie dotkne hlavne riadiacej a režijnej sféry podniku. „Z výrobnej sféry bude musieť odísť najmenej pracovníkov,“ sľubuje. Zo 670 ľudí, ktorí boli ku koncu minulého roku v ŽOS Zvolen zamestnaní, by malo zostať len 610. (schv)

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 534
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 640
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 946
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 063
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 710
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 278
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 266
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 138

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 105
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 510
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 020
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 510
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 713
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 502
  7. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 411
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 353
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Pozemok na výstavbu centra poskytlo mesto.

Centrum tradičnej kultúry postaví kraj v Detve.


13 h
Zvolenské námestie.

Extra eurofondy nie sú na cesty ani parkovacie miesta.


13 h
Momentka z tretieho zápasu štvrťfinálovej série Zvolena s Novými Zámkami.

Zvolenčania zvládli štvrtý duel a v sérii sa ujali vedenia 3:1.


TASR 14 h

S nami tipuješ bez rizika, v hre sú ceny za tisícky eur.


20. mar

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 105
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 510
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 020
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 510
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 713
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 502
  7. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 411
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 353
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu