Oblečenie dotvára človeka a preto si ho obyčajne starostlivo vyberáme. Teda, aspoň niektorí. Niekomu stačí doslova iba hodiť niečo na seba, no sú aj dámy, ktoré výberom novej odevnej súčiastky strávia celé hodiny. A zaujíma ich všetko. „Áno, zákazníci sa pýtajú, odkiaľ tovar pochádza - kde bol vyrobený...,“ povedala nám vedúca z predajne odevov na námestí vo Zvolene. Ich tovar je vraj rôzny, niečo je vyrobené v Turecku, niečo v Číne. Dovážajú ho však z Čiech. Napriek tomu sa vraj nedá povedať, že by zákazníci produkciu z niektorej krajiny uprednostňovali alebo naopak – vyhýbali sa jej. „Keď sa im niečo páči, potom to kupujú a je jedno, kde to bolo vyrobené,“ dodala vedúca, pani Eva. Ak je raz niečo pekné a moderné, môže to pochádzať aj z Číny. Najmä ak ide o najnovší módny hit. Všetok tovar v predajni je z dovozu, nepredávajú vraj žiaden slovenský výrobok. Prečo? „Myslím, že naše výrobky by boli oveľa drahšie,“ dodala. Potom sa posťažovala na útlm v predaji. Obchody vraj od začiatku roku vôbec nejdú. Útlm je všade, akoby ľudia nepotrebovali nič kupovať.
V ďalšej predajni, ktorú sme navštívili, predávajú väčšinou iba značkový tovar. Ľudia sa vraj až tak veľmi nezaujímajú o pôvod tovaru. „Skôr ich zaujíma, kedy príde nový tovar – nová kolekcia,“ povedala predavačka Júlia. Odkiaľ tovar pochádza, to nevedela. Vraj je to na štítku. Veľa zákazníkov si vyberá práve tú svoju značku, nenosia nič iné. Už vôbec nie lacný tovar. Predajňa predáva športové oblečenie pre bežných zákazníkov, nie špecializované pre športovcov.
Vo vedľajšej predajni značkových zimných vetroviek mala predavačka Silvia inú skúsenosť. „Pravdaže, pýtajú sa, kde sú vetrovky vyrobené,“ povedala a dodala: „Keď aj máte rakúsku alebo nemeckú značku, vyrobené je to väčšinou v Číne. Aj veľké firmy už svoju výrobu presunuli.“ Niektoré však vyrábajú i v susednom Česku. Ľudia väčšinou značkám dôverujú, aj keď pochádzajú z produkcie čínskych fabrík. „Viete, aj Adidas robí v Číne, no po dovezení do Európy to všetko prejde kontrolným systémom. Firma si nemôže dovoliť predávať pod svojou značkou nekvalitný výrobok,“ dodala predavačka Silvia. Predávanie zimných vetroviek nebolo túto zimu práve ziskovým obchodom. Bol najhorším za posledných štrnásť rokov. Cez leto predávajú letnú kolekciu, napríklad plavky. Pri nich zákazníkov ešte viac zaujímala krajina pôvodu. Najlepšie sa vraj predávali poľské a talianske plavky. A naše výrobky? „Sú drahé a výrobcom sa to ani veľmi nevypláca,“ dodala Silvia.
V predajni na Divadelnej ulici sa vraj na pôvod tovaru pýta každý. Napriek tomu nedá sa povedať, že by odmietali napríklad čínsku produkciu. Dôvod? „Tú ani nepredávame,“ usmiala sa predavačka. Väčšina tovaru – tričká, pulóvre, spoločenské oblečenie v predajni pochádza z Poľska a má vraj dobrú kvalitu. Slovenských výrobkov predávajú málo. „Sú kvalitnejšie, no aj drahšie,“ potvrdila predchádzajúce zistenia pani Viera Pacigová. Občas im tovar núkajú aj díleri, no nie vždy má požadovanú kvalitu. „To už vidíme aj na šití,“ dodala.
(ms)