Objednala som si montáž euro okien. Firma si stanovila dodaciu lehotu, termín však nedodržala. V zmluve zmienka o nedodržaní dodacej lehoty nie je žiadna. Od zmluvy odstúpiť nechcem, ale nechcem ani čakať. Existuje nejaký všeobecne platný postup, na ktorý sa môžem odvolať? Môžem žiadať napríklad zľavu z ceny alebo úroky z omeškania?
Takýto problém, s akým sa zákazníčka obrátila na Klub združenia spotrebiteľov regiónu Zvolen, už zrejme zažili viacerí. Niektorí s dodávkou nových okien, niektorí s výrobou a montážou kuchynskej linky. Nie každý však hľadá pomoc v klube spotrebiteľov. V tomto roku riešil klub 178 podnetov. V prípade nedodržanej dodacej lehoty vyjednal s dodávateľom zľavu z ceny vo výške 10 percent. „Podľa Občianskeho zákonníka má zákazník nárok na primeranú zľavu. Rozhodujúce je, či má len objednávku s dohodnutou dodacou lehotou, alebo riadnu obojstranne uzatvorenú zmluvu o diele a dodávke. Zákazníkovi, ktorý nepozná svoje práva, sa dodávateľ spravidla vyhovorí, dohodnúť sa veľmi nechce,“ hovorí Katarína Hrašková zo zvolenského klubu spotrebiteľov. „V obchodoch predavačky často argumentujú tým, že nie sú oprávnené prevziať reklamáciu, že to musí zákazník prejednať s majiteľom. Nejaký čas ho zákazníci hľadajú, no keď tam nikdy nie je, viacerí rezignujú. Zákon však hovorí, že v obchode musí byť vždy niekto kompetentný prijať reklamáciu,“ upozorňuje K. Hrašková. „Stáva sa aj to, že reklamáciu prevezmú, tovar držia u seba a vôbec ho nereklamujú u výrobcu. Po 30 dňoch, čo je lehota na odpoveď, ho zákazníkovi vrátia s argumentom, že reklamácia je neopodstatnená. Alebo že je vybavená a vrátia mu ten istý výrobok.“
Skutočnosť, že ani v značkových predajniach sa nemôžete spoľahnúť na kvalitu, K. Hrašková potvrdzuje. „Takých sťažností máme viac. Posledne to bola nie najlacnejšia kožená kabelka, na ktorej sa po niekoľkých dňoch odtrhlo zapínanie. Alebo prilba na hlavu. Na povrchu sa začala šúveriť a trhať. Výrobca reklamáciu odmietol s argumentom, že ju zákazník musel vystaviť teplote vyššej ako 60 stupňov Celzia. Napríklad za sklom v aute. Zákazník je zúfalý, a tak sa obrátil na nás.“ Tieto prípady ešte klub spotrebiteľov rieši.
Od novembra sídli klub v nových priestoroch. Nájdete ho v budove obvodného úradu na Nám. SNP 48.
(moj)