Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Lietadlo najprv zostrelili a potom prinútili pristáť

Minister obrany František Kašický.

Teroristi obsadili dopravné lietadlo a chystajú sa s ním zaútočiť. Na jadrovú elektráreň, strategický priemyselný podnik, obytnú štvrť, budovu parlamentu? To na začiatku akcie nebolo jasné. V prvom momente prichádzali do úvahy všetky možnosti. Možné je, že žiadni teroristi na palube nie sú. Počítať však bolo treba s najhorším! Napriek vážnosti situácie sa minulý utorok občas objavil úsmev na tvárach dôstojníkov Vzdušných síl SR na základni v Sliači. Mohli si ho dovoliť – išlo o cvičenie. Toho sa aktívne zúčastnil aj sám minister obrany František Kašický. Svojich podriadených sledoval celkom zblízka – z paluby jednej zo zasahujúcich stíhačiek MIG 29.

Skryť Vypnúť reklamu

Cieľov na trase lietadla môže byť veľa

„Lietadlo L-410 letiace z Malaciek stratilo vo výške 3 300 metrov spojenie, nereaguje a odkláňa sa od trasy letu. Je podozrenie na narušiteľa a preto sa momentálne spúšťa celý systém preverenia cieľa,“ vysvetlil na začiatku veliteľ Vzdušných síl Juraj Baránek. Za lietadlom okamžite vyštartovali zo Sliača dve stíhačky. Vizuálny kontakt piloti nadviazali po pár minútach. Letia v bezprostrednej vzdialenosti a piloti sledujú, čo sa deje na palube. Vyhodnocuje sa, kde asi lietadlo mieri a podľa toho sa aj zasahuje. Cieľov na trase lietadla môže byť veľa. Všetky aktuálne informácie idú tak k ministrovi obrany, ako aj k náčelníkovi generálneho štábu. Let „štyristodesiatky“ napokon neskončil dobre, stíhačky museli let prerušiť, inými slovami - lietadlo zostrelili. Samozrejme, nie naozaj – len tak akože. Potom pokračovalo v sprievode stíhačiek na Sliač, kde ho mali zasa naviesť na pristátie a posádku odzbrojiť. To sa podarilo, zásahová jednotka sa s narušiteľmi nehrala. Zasiahli tvrdo a nekompromisne, vôbec nebrali ohľad na to, že ide o ich kolegov – vojenských pilotov.

Skryť Vypnúť reklamu

NATO nás skúša

V roku 1994 museli naši stíhači zasahovať naostro na Záhorí. Rakúske lietadlo stratilo orientáciu a na pristátie ho doviedli tiež stíhači. Podobných nevinných narušení však bolo niekoľko. Naposledy v apríli sa našim postaralo o vzrušenie velenie NATO. Jednoducho vyslali do vzduchu lietadlo a skúmali, ako ktoré vzdušné sily zareagujú. Vojenské dopravné lietadlo AN - 26 preletelo Nemecko, Poľsko, Slovensko i Česko. Bez spojenia! Naši vraj v skúške obstáli veľmi dobre. „Cvičíme to stále, je to hlavná úloha zabezpečenia vzdušného priestoru,“ vysvetlil náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík. Štart našej ostrej hotovosti skúša NATO veľmi často. K fingovanému narušiteľovi vyštartoval v stíhačke aj pilot Marián Bukovský. Vtedy bolo neznáme lietadlo nad Rimavskou Sobotou vo výške 5 000 metrov. „Na pokyny reagoval a priviedol som ho na letisko Sliač. Tu však nakoniec nepristával a letel som až na českú hranicu, kde si ho prevzali českí stíhači,“ vyrozprával nám svoju skúsenosť pilot Bukovský. Bol pripravený splniť akýkoľvek rozkaz, aj na zostrelenie lietadla. Nad Sliačom sa však dozvedel, že ide iba o cvičenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Kašický: Tento tím musí byť zohratý

Akosi sa stalo módou, že sa minister obrany ukáže v tanku, ide si zastrieľať z guľometu, prípadne letí v stíhačke. Určite je za tým trochu populizmu. Nový minister František Kašický to však minulý utorok videl trochu inak. „Ak mám byť zodpovedný za to, že v určitej situácii dám pokyn na prerušenie letu, potrebujem skutočne vedieť, čo sa vo vzduchu v tej chvíli odohráva,“ zdôvodnil svoj výlet v stíhačke a dodal: „Tento tím, vrátane ministra, musí byť zohratý. Minister musí informácie dostať, vyhodnotiť a je na jeho rozhodnutí, či napokon vydá alebo nevydá pokyn na prerušenie letu.“ Aj keby išlo o veľké dopravné lietadlo plné pasažierov, musel by dať rozkaz na zostrelenie, samozrejme, za predpokladu, že by boli ohrození ľudia či objekty na zemi. „Prial by som si, aby som takéto rozhodnutie nikdy nemusel vydať,“ povedal minister.

Milan SUJA

Stíhačka štartuje. V dopravnom lietadle môžu byť teroristi, preto treba všetko čo najskôr preveriť.

Po tom, ako stíhačky prinútili pristáť lietadlo na Sliači, dostala sa k slovu špeciálna jednotka.

Posádka nemala žiadnu šancu. Nikto by si nepomyslel, že ide iba o cvičenie. Foto: autor

Zvnútra sú stíhačky ako celkom nové

Slovenské Vzdušné sily majú v súčasnosti sedem zmodernizovaných lietadiel MIG – 29, ďalších päť je na modernizáciu pripravených. Navonok sa staré lietadlá od modernizovaných ničím nelíšia, vo vnútri sa už len málo podobajú. Majú nový navigačný a rozpoznávací systém, nové sú komunikačné prístroje. Sú kompatibilné aj s civilnými lietadlami. Modernizácia starých lietadiel stojí nemalé finančné prostriedky, preto je dôležité, aby nejaký ten rôčik vydržali. „Rusi dávajú na trup životnosť tridsať až štyridsať rokov. Samozrejme nie je možné, aby sme na nich tak dlho lietali. Vývoj ide tak dopredu, že za pätnásť rokov by bola potrebná ďalšia modernizácia,“ dodal veliteľ Vzdušných síl Juraj Baránek. (ms)

Zodpovednosť na pleciach ministrov

Renegát je narušiteľ. Aby zaň lietadlo vyhlásili, musí byť splnených niekoľko kritérií. Pilot nepočúva pokyny, lietadlo stratilo spojenie, zmenilo smer letu... A podobne. V tejto chvíli sa spúšťa celý aparát, do akcie sa zapájajú desiatky ľudí vrátane členov vlády. Veď rozkaz na prípadné zostrelenie renegáta môže dať práve minister obrany. Ak nie je v dosahu, zastupuje ho minister vnútra, ďalším v rade je minister dopravy. Tak hovorí zákon. (ms)

Narušiteľ priletel v stredu

Kým v utorok ešte naše Vzdušné sily cvičili zásah proti narušiteľovi, už na druhý deň v stredu okolo obeda leteli pohotovostní stíhači takpovediac naostro. Boenig 757 letel z Lipska cez Česko, pričom s pozemnou kontrolou nenadviazal žiadne spojenie. Preletel Čechy zamieril na Slovensko a pokračoval na Maďarsko. Cieľom letu bol Burgas v Bulharsku. Centrála NATO požiadala o pomoc slovenské Vzdušné sily. Tie veľké dopravné lietadlo sprevádzali počas celého letu nad našim územím. Lietadlo nemenilo výšku a ani smer letu, preto bol Boening 757 iba podozrivým. Spojenie s pilotom lietadla sa nadviazať nepodarilo. Príčina? Možno zlyhanie techniky, možno ľudský faktor... Viac ukáže ďalšie vyšetrovanie. (ms)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 253
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 027
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 231
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 730
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 867
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 376
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 420
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 277
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 195
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 953
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Aktuálne: Dopravná nehoda na Balkáne

Vodič má zrejme ťažké zranenie.

Dopravná nehoda na Balkáne.
Ilustračné foto.

Dres Zvolena dočasne oblečie odchovanec Marek Ďaloga

Dohoda HKM so skúseným obrancom zatiaľ platí na dva zápasy.

Marek Ďaloga v reprezentačnom drese - ilustračné

Zvolenčania si budú musieť priplatiť za teplo, ceny stúpnu o tri percentá

Na to, aby sa vo Zvolene kúrilo, sa bude musieť spáliť aj malé množstvo uhlia.

Tepláreň vo Zvolene.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?