Od začiatku júla sa na prímestských autobusových linkách v Banskobystrickom samosprávnom kraji zvýšilo cestovné. Nie oveľa, no napriek tomu prekvapilo väčšinu cestujúcich. Prišlo totiž veľmi náhle. A v dobe, keď väčšina zamestnaných ľudí myslí viac na dovolenku. Študenti tiež zabudli na cestovanie, užívajú si prvé dni prázdnin. Prečo museli cestovné lístky zdražieť? „S dopravcami sa stretávame pravidelne, v súvislosti s uzatváraním zmlúv na výkon vo verejnom záujme. Pri plnení týchto zmlúv sa hovorilo o problémoch, ktoré pri tom vznikajú,“ povedal nám vedúci odboru dopravy a komunikácií BBSK Milan Chabada. Podľa neho sa náklady na dopravu zvýšili, čo dopravcovia preukázali. Cena nafty išla v posledných mesiacoch hore. Cenové výmery platili od 1. januára 2004, v roku 2005 sa menili niektoré podmienky, no nie cestovné. „Na ekonomický vývoj bolo nutné reagovať, preto sme pripravili nový cenový výmer, ktorý citlivo reguluje ceny. V začiatočných pásmach dochádza k zvýšeniu ceny o dve koruny a len výnimočne o inú sumu,“ dodal Milan Chabada. Najnižšia sadzba, za cestu do štyroch kilometrov, sa zvýšila z deväť na jedenásť korún, pre cestujúcich so zľavou išla zo štyroch na päť korún. Konečné pásmo cestovného prímestských liniek, ktoré je medzi 91 až 100 kilometrami, bude drahšie až o 128 korún. Percentuálne vyjadrené – zvýšenie v rámci všetkých cenových pásiem je v rozmedzí 7 až 8 percent. „Pritom ceny pohonných hmôt od 1.1. 2004 vzrástli z 24 korún za liter nafty na súčasných takmer 35 korún bez DPH,“ zdôvodnil Chabada. Cenový výmer udáva maximálne ceny cestovného, ktoré dopravcovia na prímestských linkách nemôžu prekročiť. Nemusia sa prispôsobiť, ak im to vychádza a cestujúcich môžu voziť i za menej. „Na niektorých linkách sa objavujú určité komerčné zľavy v závislosti od ekonomických podmienok jednotlivých liniek. Sú linky, kde počet cestujúcich umožňuje takúto zľavu poskytnúť,“ dodal M. Chabada. Regulácia cestovného sa vzťahuje, ako sme už niekoľkokrát spomenuli, na prímestské linky, na diaľkové nie. A tak je cestovné na rovnakej trase rôzne – na diaľkovej dokonca cestujúci zaplatia menej. Či je to jav trvalý, alebo dopravcovia ešte nestihli cestovné na diaľkových linkách upraviť, sme sa nedozvedeli.
Milan SUJA