ČIERNY BALOG. Ročne odvezie približne 70-tisíc ľudí. Za 31 rokov prevádzky v novej ére prepravila viac ako tri milióny turistov.
Storočná Čiernohronská železnica je turistickou atrakciou Horehronia. Nezisková organizácia, ktorá ju prevádzkuje, získala pred jedenástimi rokmi Cenu Slovenskej republiky za krajinu, konkrétne za záchranu a obnovu niekdajšej lesnej úzkokoľajky. Štát totiž začiatkom osemdesiatych rokov nariadil jej likvidáciu.
Pred dvanástimi rokmi sa dostala medzi sedem divov Banskobystrického kraja. Dnes sa sporí s majiteľom pozemku, cez ktorý železnica vedie. Ide o trasu v smere na Dobroč, ktorá je raritou prechádzajúcou pomedzi futbalové ihrisko a tribúnu.
V súčasnosti jazdia vlaky z Čierneho Balogu v obmedzenom režime, len trasy do Vydrovskej doliny s lesníckym skanzenom a do Hronca. Tretí smer majiteľ pozemku zablokoval.
Vlani trať zasypal štrkom, pred začiatkom tohtoročnej sezóny svoj pozemok ohradil plotom a doprostred trate postavil betónové kvádre. Tie umiestnil aj pred bránu drevenej haly, v ktorej má nezisková organizácia uložené veci pre potreby železnice.
„Vraj na oplotenie dostal stavebné povolenie. Ak je to pravda, stavebný úrad ho vydal v rozpore so zákonom, pretože vlastník železnice má postavenie účastníka konania. Obec ma však neoslovila,“ hovorí štatutár neziskovej organizácie Aleš Bílek.
Plot podľa neho navyše postavil v ochrannom pásme, ktoré je 15 metrov od koľají, no plot stojí v asi trojmetrovej vzdialenosti. „Bagrami ohrozoval samotnú železnicu, mohol ju poškodiť,“ podotýka.
Požiadali o súdne opatrenie
Prípad štrku z minulého roku má na stole dopravný úrad v priestupkovom konaní, zatiaľ nie je ukončené.