DOBRÁ NIVA. Prístupová cesta k viaduktu s monumentálnymi oblúkmi na železničnej trati Zvolen – Šahy je vyčistená a spriechodnená. Postaral sa o to Spolok dobronivských turistov.
Most so šiestimi 11-metrovými klenutými otvormi s výškou 13,5 metra, označovaný odborne ako dobronivský viadukt, nazývajú domáci Šesť mostov.

Viadukt sa nachádza asi dva kilometre od malej železničnej stanice, ktorá stojí v centre Dobrej Nivy.
Po tragédii osadili rampu
„K mostu vedie stará cesta, v minulosti ju využívalo aj družstvo. Kúsok za dedinou znova prechádza železničným priecestím, po tragickej zrážke autobusu s vlakom v Polomke pred ôsmimi rokmi však osadili železnice na priecestie závoru,“ hovorí Ján Slosiarik.
Cesta tak zarastala, v niektorých častiach sa stala nepriechodná. Po čase sa rozhodli turisti prístupovú cestu k mostu obnoviť a čistia ju každý rok. „Na vychádzky pre domácich, ale aj pre žiakov našej školy, na ktorej sa učia regionálnu výchovu,“ dodal.

Nedávnu brigádu spojili turisti so značením. Vyznačili pokračovanie chodníka smerom na Kopanice a naspäť do obce. Je to osada ležiaca oproti dubovému háju Gavurky. Chodník jej podľa Slosiarika zjazdný aj na bicykli a dá sa ním dostať aj na Zaježovú.
Najimpozantnejší je krupinský viadukt
Železničnú trať medzi Zvolenom a Šahami, ktorá mala v minulosti kľúčový význam ako spojnica južného a stredného Slovenska, stavali naši predkovia v dvoch etapách.
Úsek Šahy – Krupina postavili ešte koncom 19. storočia ako súkromnú železnicu Hontianskej župy. Prvý vlak do Krupiny prišiel po ňom v apríli 1899.
Prepojenie Krupiny a Zvolena pribudlo až v roku 1925 už ako štátna železnica, stavebné práce trvali dva roky. Na trati sú dva tunely a niekoľko mostov.
Najimpozantnejším mostom je Krupinský viadukt cez rieku Krupinica, ktorý stojí v lesnom údolí blízko stanice Babiná. Je 120 metrov dlhý a má deväť 14-metrových otvorov.
Dobronivský viadukt je dlhý 83 metrov.
Už len dva vlaky
Osobné vlaky po trati nejazdia už pätnásť rokov a obyvatelia tamojších regiónov volajú po obnovení dopravy márne. Nepomohla im ani petícia.
„Už po nej chodia len nákladné vlaky. Jeden ráno a jeden popoludní,“ ozrejmuje Slosiarik.