Vo Zvolene a jeho okolí bolo vždy veľa fanúšikov motoristického športu. Mesto pod Pustým hradom začína mať aj čoraz viac motoristických pretekárov, ktorí sa sústredia na preteky automobilov do vrchu. Už to nie sú len Matuškovci alebo skúsený matador Miroslav Čiliak. V minulej sezóne vznikol nový klub MTB Racing Team, za ktorým stojí rodina Beníkovcov zo Sliača. V aktuálnej sezóne, ktorá je momentálne vo svojej polovici, v jeho farbách jazdia traja pretekári.
Tomáš Beník na vozidle Lancia Beta Coupé, ktoré je jediným svojho druhu v Európe, jazdí v triede historikov seriál majstrovstiev Slovenska, majstrovstvá Európy a Zónu strednej Európy. Marcel Beník, Tomášov brat, sa na aute Lancia Delta Martini zapája do Národného pohára jazdy pravidelnosti, spoločne s tretím členom tímu – Lukášom Gallikom (Lancia Delta HF Turbo). Celému tímu šéfuje Marcel Beník starší, o logistiku sa stará mamina Zuzana Beníková. „Máme aj strážcu depa, našu čivavu,“ doplnil so smiechom Tomáš Beník.
Tomáš Beník
Práve Tomáš Beník je najskúsenejším jazdcom z tejto tro-jice. Už vlani jazdil pohár pravidelnosti na aute, ktoré v tejto sezóne patrí jeho bratovi Marcelovi. Aktuálna sezóna je pre Tomáša úspešná. V každých pretekoch sa vo svojej kategórii historických vozidiel C 3 umiestnil na stupňoch víťazov. V priebežnom hodnotení seriálu majstrovstiev Európy je Tomáš aktuálne na vynikajúcom piatom mieste. Tomáš jazdí na krásnej Lancii Beta Coupé, ktorá je ako pretekársky špeciál jediná v Európe. Vždy počas každých pretekov sa pri jeho vozidle zastavuje množstvo fanúšikov a pýta sa, či sa pri ich aute môžu odfotiť. „Lanciu Beta Coupé sme zohnali cez nášho kamaráta od zberateľa, ktorý potreboval uvoľniť nejaké priestory. Bola celá rozobratá, takže sme si ju porobili komplet sami. V októbri sme ju začali dávať dokopy a vo februári sme už začali vybavovať, aby sa mohla zúčastniť na prvých pretekoch v rakúskom Rechbergu,“ povedal šéf tímu Marcel Beník starší. Okrem majstrovstiev Európy Tomáš Beník preteká aj v seriáli Zóny st
rednej Európy a majstrovstiev Slovenska. „V seriáli majstrovstiev Slovenska ašpirujeme na titul slovenského majstra. V kategórii sú momentálne štyria,“ doplnil Beník starší.
Najbližšie čakajú Tomáša preteky na Dobšinskom kopci, kde sa ide nielen slovenský šampionát, ale aj ME a Zóna strednej Európy. Na pretekárov v seriáli M SR čaká okrem Dobšinej ešte Jankov Vŕšok, Ostrá Lúka a Čierny Balog. Tomáš Beník uvažuje ešte o pretekoch v seriáli ME v Chorvátsku a Slovinsku. „Uvidíme, ako na tom budeme, či sa na pretekoch zúčastníme. Aspoň jedno podujatie by sme chceli absolvovať,“ doplnil Beník starší.
Marcel Beník
Nováčikom na kopcoch je Marcel Beník mladší, ktorí zdedil Lanciu Delta po svojom bratovi. Spoločne s tímovým kolegom Lukášom Gallikom jazdia pohár pravidelnosti. Obaja sa v každých pretekoch striedajú na prvom mieste. „Jazda pravidelnosti sa jazdí 9 rokov, preborník v nej je Ľudevít Matuška. Tu jazdci nejdú na najrýchlejší čas, ale jazdia na rozdiel časov. V druhej jazde sa musia čo najviac priblížiť časom k tej prvej a podľa tohto rozdielu sa určuje víťaz,“ vysvetlil šéf tímu MTB.
Marcelovi sa nevyhli ani technické problémy. „Mali sme aj problémy v poľskom Zaluzie, zadreli sme motor. Marcel ale ešte stihol dôjsť do cieľa a vyjazdil si tam tri prvenstvá. V poľskom majstráku dve, v zóne strednej Európy jedno. Motor sme potom doma spravili za tri dni a šli sme do Čiech na preteky do Šternberku,“ prezradil šéf tímu.
Bez sponzorov
Motoristický šport je veľmi náročný na financie. MTB Racing Team sú momentálne bez jediného sponzora. „Na väčšine pretekov na Slovensku je štartovné 180 eur, pre pravidelnosť 130 eur. Jeden výjazd na jedny preteky vychádza pre náš tím približne na 1200 eur. Všetko to ťaháme sami, nemáme žiadneho sponzora. Fungujeme iba z toho, čo si zarobíme. Naše autá sme dávali dokopy vlastne z ničoho,“ netajil Marcel Beník starší. Aj napriek finančnej náročnosti sa zúčastňujú v tejto sezóne na každých pretekoch. „Jazdíme všetky preteky. Z každých sa zatiaľ donieslo nejaké ocenenie a čo je najdôležitejšie, chalanov to baví,“ podotkol hrdý otec.
Najobľúbenejšie trate
Aj keď sa obaja jazdci Beníkovci pohybujú v seriáli pretekov automobilov do vrchu len krátko, obaja majú už svoje obľúbené trate. „V podstate je to ťažko povedať, ktorá trať je naj-obľúbenejšia. Každá je v niečom iná. Na Slovensku asi Jankov Vŕšok, aj po organizačnej stránke, je tam veľmi dobre postarané aj o jazdcov. A zo zahraničných je to Rechberg v Rakúsku, je to nádherná trať, je tam vynikajúca organizácia a skvelá atmosféra,“ povedal Tomáš. „Pre mňa je asi najkrajšou traťou Štenberk, ešte som tam nejazdil, ale z pohľadu mechanika v depe ma očarila práve táto trať,“ doplnil Marcel.