STOŽOK. Nákup potravín v bežnom supermarkete núti ľudí priniesť si domov množstvo plastových igelitiek a obalov. Tie najčastejšie končia v odpadkovom koši.
Tento stereotyp sa už druhý rok snažia vyvrátiť manželia Fekiačovci zo Stožku. Podarilo sa im založiť prvý bezobalový obchod na Slovensku.
V ich internetovom obchode si človek môže kúpiť obilniny, sušené ovocie, orechy, strukoviny a rôzne pochutiny. Potraviny predajcovia posielajú v papierových alebo v látkových vreckách. Na požiadanie zákazník dostane tovar i v sklenených nádobách.
„Zákazníci si zvykli na posielanie vlastných vrecúšok, ktoré im naplníme objednaným tovarom a obratom pošleme k ním domov,“ vysvetlila zakladateľka obchodu Martina Fekiačová. Podľa nej je bezobalový predaj šetrný nielen k prírode, ale aj k peňaženke zákazníka. Výhodnejšie si človek kúpi napríklad celozrnné cestoviny. „Keď príde na nákup Bratislavčan, je milo prekvapený cenami ryže, kuskusu alebo cíceru,“ povedala.
Lákadlom pre ľudí nemusí byť len ekologickejší spôsob predaja. V obchode si zákazník vyberie rôzne netradičné potraviny. „Ponúkame cestoviny ochutené bazalkou. Zo skladu nám tiež rýchlo miznú kakaové cestoviny, ktoré sa dajú pripraviť na sladký spôsob,“ uviedla Barbora Hlavačková, ktorá sa stará o predaj.
Už čoskoro sa internetový obchod rozrastie o kamennú predajňu vo Zvolene a produkty z obchodu budú majitelia vyvážať i do Bratislavy.
Ak zákazník nemá možnosť alebo nechce nakupovať cez internetovú stránku, môže prísť priamo do skladu v Stožku. Sklad je ľudom prístupný v pracovných dňoch ideálne poobede alebo po telefonickej dohode. „Problém máme s malými skladovacími priestormi, a preto vytvárame nový priestrannejší sklad,“ povedala majiteľka.
Manželia objednávajú potraviny z veľkoskladov a preferujú slovenských dodávateľov.
Fenomén bezobalového obchodu je v zahraničí populárny, u nás je novinkou. Niektoré potraviny však stále v bezobalových obchodoch nekúpite. Ide predovšetkým o čerstvé mliečne výrobky a ovocie so zeleninou. Tie si vyžadujú špeciálne skladovanie a rýchlo sa pokazia. Aj keď sa môže javiť nákup potravín do vlastných obalov ako nepohodlný, môže sa vyplatiť.
Manželia Fekiačovci chcú prispieť k tomu, aby konzumenti spotrebovali len toľko, koľko naozaj potrebujú. A to všetko bez odpadu.