Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Päť mŕtvych v Kriváni

Tragédiu nebývalých rozmerov zažila minulý pondelok obec Kriváň pri Detve. V križovatke sa pred pol piatou popoludní zrazil kamión, idúci od Lučenca, s aviou. Tá išla z Brezna a odbočovala doľava na Lučenec. Bolo v nej sedem chlapov. Pre piatich sa nehoda

Kriváň – Tragédiu nebývalých rozmerov zažila minulý pondelok obec Kriváň pri Detve. V križovatke sa pred pol piatou popoludní zrazil kamión, idúci od Lučenca, s aviou. Tá išla z Brezna a odbočovala doľava na Lučenec. Bolo v nej sedem chlapov. Pre piatich sa nehoda skončila smrťou. Krutý trest za jednu chybu.

Záchranka, hasiči, policajti, všetci boli na mieste veľmi rýchlo. Pohľad, aký sa im naskytol, nebol pre každého. Šesť zakrvavených tiel v avii, jedno celkom roztrhané pod ňou. Niektorí sa ešte hýbali, niektorí stenali, no neboli schopní niečo povedať. Rozbitú aviu, patriacu Povodiu Horného Ipľa z Lučenca, odhodil náraz ku stene firmy Duvoks. Kamión s návesom narazil do steny budovy, pričom ťahač otočilo takmer o stoosemdesiat stupňov. Pach rozliatej nafty a krvi bolo cítiť doďaleka. Krv tiekla po dokrivených plechoch, tiekla na asfalt. Aj pätnásť metrov od auta bol zreteľný dočervena sfarbený pramienok – zmiešaná voda, nafta a krv. Ešte aj dve hodiny po nehode boli na kuse plechu z auta, ktorý niekto premenil na lopatku, viditeľné tmavočervené zvyšky ľudských vnútorností. „Nemal šancu! Vytrhlo ho von a dostal sa pod auto... Ešte ho privalil elektrický stĺp a rozdrvil mu hlavu,“ hovorí Peter Hanes z Cestnej záchrannej služby vo Zvolene o mužovi, ktorého vybrali spod auta. Nedávno sa zúčastnil odstraňovania následkov nehody motorkárov vo Vígľaši, pri ktorej vyhasli tri ľudské životy. „To bolo tiež strašné, no nie až také ako teraz,“ dodáva. Posádka avie dostala z ľavej strany plný zásah. Hoci štyria ľudia boli na mieste mŕtvi, pri príchode prvých svedkov ešte žili, lepši povedané, hýbali sa. Lekár ich prezeral a určoval, ktorí ešte majú šancu a ktorí nie. Troch odviezli do nemocnice, jeden zomrel cestou niekde pri Stožku. Vodiča kamióna s ľahkými zraneniami a šokovaného tiež odviezla sanitka. Vyšetrovatelia dlho nevedeli zistiť, kto je mŕtvym mužom pod autom. Najprv ho považovali za chodca, veď ani predstavitelia Povodia Horného Ipľa ho nedokázali identifikovať. Až podľa topánky neskôr zistili, že ide o vodiča avie. Jedna topánka mu ostala na nohe a druhá v rozbitej kabíne. „Bolo to strašné, telo mal veľmi dotrhané,“ dodáva ďalší svedok. Čo bolo príčinou nehody? Isté je, že vodič avie nedal kamiónu prednosť. Prečo? To nevie nik. Úsek je prehľadný a kamión nie je bicykel, aby ho prehliadol. Vyslobodzovanie áut trvalo až do tmy, hasiči, chlapi z Jefty SOS Slovakia aj z cestného záchranného systému mali plné ruky práce. Hŕbu šrotu, teda aviu, odtiahli, no kamión zakliesnený pri múre bol tvrdší oriešok. Ešte niekoľkokrát museli policajti cestu uzavrieť, aby sa uvoľnil priestor pre ťažký ťahač Jefty. Majáky blikajúce do tmy priťahovali zvedavcov. Dokonca aj poľskí turisti sa zastavili a sledovali prácu záchranárov. Máme atrakciu, ktorá turistov priťahuje – štátnu cestu I/50. Havárií na tomto úseku pribúda. Aj tentoraz bola dejiskom príliš krutého divadla.

 

 

 

Vodič bol skúsený

V havarovanej avii sa viezli pracovníci Povodia Horného Ipľa v Lučenci, ktorý patrí pod Slovenský vodohospodársky podnik v Banskej Bystrici. „Išli z Brezna, máme tam stavbu,“ hovorí Ivan Ďuriška, technicko-prevádzkový námestník firmy. Trasu medzi Breznom a Lučencom prešli vodiči a strojníci, ktorí boli v avii, nespočetnekrát, veď v Brezne robili od mája. Ako sa mohlo stať, že došlo k hroznej tragédii, na to nevedel dať nikto odpoveď. „Nerozumiem tomu, išlo o skúseného vodiča. Predtým jazdil na kamióne, u nás robil tiež stále vodiča... Neviem si vysvetliť, čo sa stalo,“ dodáva námestník Ďuriška. 

 

Siedmi zomreli v šesťstotrojke

Jedným z prvých bol na mieste nehody aj dôchodca Martin Halaj. Pomáhal záchranárom vyslobodzovať zranených aj mŕtvych zo zničeného auta. Raz už podobnú tragédiu zažil. „V Čechách, keď sa siedmi zabili v šesťstotrojke. Bolo to ešte strašnejšie,“ hovorí Martin Halaj. Stál s tatrovkou na krajnici, za ním bolo ďalšie auto. Práve do druhého auta vpálila plnou rýchlosťou šesťstotrojka. Nikto neprežil, nik nemal dokonca ani šancu na prežitie. „Prišlo nákladné auto a vrak naložili aj s mŕtvolami a odviezli do Prahy. Až tam auto rozpaľovali a telá vyberali,“ dodáva.

 

Veľa ľudí už zomrelo na ceste

Cesta smrti! Takto sme nazvali štátnu cestu I/50 už niekoľkokrát. Minulý týždeň si toto pomenovanie skutočne zaslúžila. „Nehodu s takými tragickými následkami si nepamätám. Päť mŕtvych naraz, to sme tu ešte nemali,“ hovorí starosta Kriváňa Jozef Klimo. Mnoho mŕtvych už priniesla cesta v Kriváni, päť chlapov z Lučenca sa však do histórie zapíše najčiernejšími písmenami. Starosta Klimo sa k ceste I/50 a jej nebezpečnosti vyjadroval niekoľkokrát, domáhal sa opatrení i zníženia rýchlosti. Po jednej tragickej nehode pribudli v obci v strede cesty dva pásy. Rýchlosť však nikto neobmedzil. „Ako príklad dávam Hliník nad Hronom alebo Mýtnu, kde je rýchlosť znížená na štyridsať kilometrov za hodinu,“ dodáva starosta. Rovná cesta vodičov zvádza k prejazdu vysokou rýchlosťou. Od Lučenca sa tiež znižuje z mierneho svahu. Kto by brzdil, keď vojde do obce? Iba naozaj zodpovedný vodič. Viacerí však prefrčia Kriváňom aj stokilometrovou rýchlosťou. Keď na priechod pre chodcov vyjde človek, rýchle auto nestihne zabrzdiť. Takýchto tragédii poznajú Krivánčania veľa. Nájdu sa však aj vodiči, ktorí pred priechodom zastanú a chodca pustia. „Stalo sa aj to, že jeden vodič chodca pustil, no predbiehal ho ďalší a zrazil ho. Tak o čom to potom je?“ hovorí Jozef Klimo. Príčinou poslednej tragédie bolo nedanie prednosti v jazde vodičom avie, na mieste však mnohí špekulovali o tom, že ani kamión nemusel mať predpísanú šesťdesiatku. To je však už v rukách znalcov. Starosta si nevie predstaviť, žeby v strede obce havaroval kamión s nebezpečným nákladom, napríklad čpavkom. „To by boli nedozerné následky,“ dodáva. Prečo nemerajú častejšie rýchlosť? Prečo nepoužívajú mobilné radary? Takýchto otázok zaznelo na mieste tragédie mnoho. Na odpoveď sa ani nemusíme pýtať, dostali sme ju v minulosti niekoľkokrát. Polícia môže pracovať iba s tými prostriedkami, na ktoré jej vystačia financie.     

 

Milan Suja

 

 

   

 

 

Šestnásteho augusta o 16. 20 hod. došlo v obci Kriváň k dopravnej nehode medzi Aviou A21, ktorú viedol päťdesiatosemročný Ladislav B. z Lučenca a kamiónom Iveco s návesom, ktorý šoféroval tridsaťjedenročný Igor I. z Lovčice – Trubín. Vodič avie pri prechádzaní križovatkou v Kriváni v smere od Hriňovej pri odbočovaní vľavo smerom na Lučenec nedal prednosť jazdnej súprave, idúcej od Lučenca na Zvolen. Autá sa po náraze dostali k ľavej krajnici hlavnej cesty, kde skrížený ťahač narazil do rohu budovy firmy Duvoks. Pri nehode došlo k ťažkým zraneniam vodiča avie Ladislava B. ako aj jeho troch spolujazdcov, štyridsaťjedenročného Jána V. a päťdesiatpäťročného Jozefa J. z Halíča, ako aj päťdesiatročného Vladimíra H. z Lučenca, ktorí zraneniam na mieste nehody podľahli. Ďalší spolujazdec, tridsaťšesťročný Ján V. z Lučenca, zomrel pri prevoze do nemocnice. Okrem toho došlo k ťažkým zraneniam Petra Š. a Petra M. z Halíča. Vodič kamiónu sa zranil ľahko. Predbežná škoda na avii je 60 tisíc korún, na súprave Iveco 180 tisíc korún a na budove firmy Duvoks 40 tisíc korún.  (Podľa info hovorkyne KR PZ Banská Bystrica: ms)

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 648
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 017
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 174
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 221
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 788
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 723
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 382
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 367
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 267
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Z divadelného workshopu pripravovanej inscenácie Čepiec.

Prvú tohtoročnú premiéru by chceli uviesť v marci.

6 h
Ilustračné foto

Po náročnom týždni si obce vydýchli, no kritikou nešetrili.

6 h
Ilustračné foto.

Pod Poľanou testovali aj pred víkendom.

6 h
Kelemen vyrovnáva na 2:2 vo vlastnom oslabení.

V nájazdoch sa presadili Nuutinen a Mikúš.

22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

22 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

23 h

Testovanie pokračuje aj v nedeľu. V okrese Púchov je priebežná pozitivita pod pol percenta.

24. jan

Skríningové testovanie na Kysuciach prebehlo bez problémov.

20 h

Už ste čítali?