Deti zo Súkromnej základnej umeleckej školy vo Zvolene spojením hudby, tanca a svojím temperamentom urobili v Škandinávii malú revolúciu.
Škola je členom Asociácie učiteľov hudby Slovenska. Odtiaľ riaditeľ školy Pavol Kováč dostal informácie o ôsmom európskom hudobnom festivale mladých. Festival sa koná raz za dva roky, po Švajčiarsku prevzalo štafetu Dánsko spolu so Švédskom: „Úroveň prihlásených posudzovali asociácie v príslušných krajinách. Poslali sme nahrávky folklóru a džezovej hudby z nášho CD. Naša škola je zameraná na tanec, no ten je s hudbou úzko prepojený a rovnako dobre sa vieme prezentovať aj v hudobnej oblasti. Uspeli sme a pozvanie na festival sme dostali.“
Byť učiteľom v Dánsku je dobrý džob
Podujatie bolo načasované na tretí májový týždeň. Desať tisíc mladých muzikantov z celej Európy (445 orchestrov) vytvorilo mozaiku rôznych hudobných štýlov, festivalom sa prelínal folklór, vážna hudba, populárna hudba, džez, rock, etno... Pred samotným festivalom dostalo okolo tisícosemsto účastníkov ponuku absolvovať predfestival a byť hosťami dánskych a švédskych škôl. Zvolenčania začali putovanie v dánskom Kaastrupe na predmestí Kodane. Ubytovanie našich detí v dánskych rodinách bolo dobrou školou angličtiny. Samotná škola očarila krásnym prostredím, vybavením, komfort dopĺňalo parkovisko v školskom areáli a kvalitne vybavené stomatologické pracovisko. Mnohí, učiteľov nevynímajúc, jazdia do práce na bicykloch. Dokonca aj solventní Dáni im dávajú prednosť pred autami. Žeby šetrnosť? Benzín je tu nekresťansky drahý. K ľuďom so slušným životným štandardom – s platom okolo 20 tisíc dánskych korún – patria v Dánsku aj učitelia. Učitelia hudby sa sústreďujú v spoločnom centre, odkiaľ popoludní vyrážajú do jednotlivých škôl. Uľahčujú tým prácu aj rodičom, ktorí nemusia ratolesti premiestňovať na hudobnú z jednej školy do druhej. Koncepcia vyučovania hudby sa od našej líši. „V západných krajinách,“ približuje P. Kováč, „kladú dôraz na kolektívnu hru, na hru v orchestroch. Každé dieťa, ktoré sa naučí hrať a nehrá falošne, môže v kolektíve iných muzikantov zdokonaľovať svoje schopnosti a ďalej sa rozvíjať. U nás sa uprednostňuje individuálna hra, čo je to najťažšie a pre dieťa oveľa náročnejšie.“
Lastovičky a Sweet little chicks zo zvolenskej Súkromnej základnej umeleckej školy odohrali v dánskych školách niekoľko koncertov. Jedným z nich bol spoločný trojkoncert s nemeckou skupinou Crazy folk a belgickým big-bandom. „Belgičania“, spomína P. Kováč, „hrali fantasticky, hoci to bol len školský orchester. Nás zaujala sústredenosť a pozornosť detí, ktoré prišli na naše koncerty, na Slovensku to počas výchovných koncertov nie je práve pravidlom. Ich oslovilo najmä naše spojenie hudby a tanca. Slovenský folklór i swingové spevy mali fantastickú odozvu.“
Festival sa odohrával v „megastane“
Dánsko vystriedalo Švédsko, kam sa presunuli novým mostom. Atraktívna cesta (polovica prejazdu je pod morom) má aj „atraktívnu“ cenu. Tristo eur za jednu spiatočnú cestu v poslednej chvíli skresali na dvesto, medzi krajinami sa však otočili dvakrát a to bol poriadny zásah do rozpočtu.
Samotný festival prebiehal zároveň v Dánsku a Švédsku na nespočetných koncertných pódiách. Otvárací koncert bol pri švédskom Malmö na veľkej koncertnej ploche pod holým nebom. Tam bol zároveň obrovský stanový tábor pre desaťtisíc účastníkov, horúca atmosféra – ale aj nevľúdne, sychravé, studené počasie. Švédom chlad neprekážal, kúpali sa v mori. „Prvý koncert v Malmö sme mali v koncertnej hale Palladium s neuveriteľnou akustikou. V stanovom tábore bolo veľké hlavné pódium s aparatúrou, vedľajšie pódium, kde sa tiež koncertovalo a tri veľké stany. Visel tam papier, na ktorý sa ktokoľvek mohol zapísať, kedy chce koncertovať. Skúsili sme, či to funguje. Večer prídeme – všetko pripravené, aparatúra, bicie, klavír... Len stan bol prázdny. Začali sme hrať, spievať swingy, okamžite bol plný stan. Bavili sa deti, vedúci, mladí, starí... Každý chytil nástroj, čokoľvek, čo mal poruke, černosi bubny, rapovali do mikrofónov... Diváci začali tancovať na stoloch, naberalo to poriadne grády, až sme koncert radšej v najlepšom ukončili. V tábore platili prísne pravidlá, absolútny zákaz alkoholu, drog, kto pravidlá porušil, čakalo ho vylúčenie z festivalu. Festival bol pre účastníkov od 12 do 25 rokov. Pokiaľ chceli prísť mladší, musel byť v skupine dostatok dospelých, aby sa cítili bezpečne.“
Slováci priniesli temperament
Program dopĺňali workshopy a vystúpenia muzikantov v rôznych mestách krajiny. Koncert vo švédskom Malmö festival otvoril, koncert na hlavnom námestí dánskej Kodane ukončil. Súkromná základná umelecká škola zo Zvolena ponúkla počas festivalu niekoľko programových blokov zložených z folklóru Podpoľania, Horehronia, Liptova či Zemplína, ako aj swingy a charlestony z dvadsiatych, tridsiatych rokov minulého storočia i obľúbene beatlesovky. „Ostatné kapely iba hrali, my sme do každého čísla vkladali aj choreografiu, pohyb, zmenu oblečenia – niektoré dievčatá sa počas vystúpenia prezliekli aj tri, štyrikrát. Deti (niektoré mali so sebou aj deväť koncertných oblečení) sme sprevádzali na klavíri, bicích a saxofóne.“
Zvolenčania absolvovali náročný týždeň, namiesto záverečnej party sa však už ponáhľali domov. Aby deti stihli v pondelok školu a aby v nevľúdnom počasí neprechladli. Okrem zážitkov si so sebou odnášali aj viacero kontaktov na festivaly a vystúpenia v rôznych krajinách Európy.