Málokto sa už dnes čuduje, že zdraželo to či ono. Zato ostatné zvýšenie cien benzínu a motorovej nafty vyvolalo poriadne silnú nevôľu motoristov. Podľa odborníkov sa ceny pohonných hmôt zvýšili po náraste cien ropy, ktoré už dlhší čas atakujú rekordné úrovne z roku 1990, kedy bola vojna v Perzskom zálive. Ceny ropy sa vyšplhali na súčasné maximá vďaka vysokému dopytu, ktorý rafinérie nedokážu pokryť. Ich rast prisúdili aj vzrastajúcim obavám z útokov na ropné zariadenia na Blízkom východe. Aj na základe odpovedí respondentov z našej ankety sa nedá očakávať zmena správania vodičov. Preto jediným východiskom, ktoré by viedlo k zníženiu cien ropy, je zvýšenie jej ťažby.
Veľké slovenské podniky a prepravcovia tlačia na vládu, aby nasledovala príklad Maďarska a Poľska a aby znížila spotrebnú daň z pohonných látok. V Maďarsku napríklad znížili daň v prepočte asi o 0,30 halierov na liter. Na druhej strane ministerstvo financií argumentuje tým, že máme takmer minimálne sadzby spotrebnej dane, stanovené smernicami EÚ, a pod túto hranicu nemôžeme ísť. To teda znamená, že naši motoristi budú aj naďalej platiť štátu asi 60 percent (spotrebná daň + DPH) z ceny jedného litra benzínu. Samozrejme, ak nepôjdu nakupovať do okolitých štátov. Obyvateľom prihraničných oblastí sa to určite oplatí, hlavne pri kúpe motorovej nafty. Napríklad v Česku liter kúpite približne za 30,90 Sk, v Poľsku za 28,30 Sk, v Rakúsku asi za 33 Sk. Najnižšie ceny má Ukrajina, kde liter nafty stojí v prepočte len 15 korún, ale na vstup do tejto krajiny potrebujete víza. My, Stredoslováci, máme smolu. Na ktorúkoľvek hranicu je od nás ďaleko, a tak chodiť tankovať na benzínky okolitých krajín sa nám veľmi neoplatí.